Week van de werkstress! 

Hoe stressvol ga jij naar je werk? Van 12 tot en met 15 november is de week van de werkstress. Dit jaar staat de week in het teken van preventie en werkplezier. Volgens onderzoek van TNO kan door voldoende werkplezier voorkomen worden dat gezonde werkdruk omslaat in ongezonde werkstress. 

Stress op de werkvloer is beroepsziekte nummer 1. Meer dan een miljoen mensen loopt jaarlijks het risico op een burn-out en andere werk gerelateerde psychische ziektes. De mensen die er mee te maken kregen, hebben één ding gemeen: als ze er eerder over hadden gesproken met hun omgeving, thuis en op het werk, dan was het waarschijnlijk nooit zo ver gekomen. Daarom is het belangrijk om werkstress bespreekbaar te maken!

Cortisol en lichaam,
heb je veel stress dan vliegt je cortisol omhoog. Door werkstress leg je ook veel druk op elkaar. Gevolgen daarvan zijn klachten die je krijgt door stress. 

  • Overgewicht:De spijsvertering loopt niet optimaal en het omzetten van vet naar energie duurt veel te lang in een vecht- en vluchtsituatie. De vetverbranding verloopt daarom zeer langzaam. Het lichaam gebruikt bijna uitsluitend de suikers in de spieren als energiebron. Je lichaam zal daarom ook veel om suikers vragen wat ongezonde eetgewoonten in de hand werkt.
  • Slaapproblemen;Beschadiging delen van de hersenen met geheugenproblemen, concentratieproblemen en depressie als mogelijk gevolg
  • Uitputting:Op een bepaald moment is het lichaam niet meer in staat om de grote hoeveelheden cortisol aan te maken door bijnieruitputting en is de kans groot dat je instort. Dit noemen we ook vaak overspannenheid of burnout.
  • Afbraak spieren:De spieren staan op spanning door de cortisol. Onderhoud en aanmaak van spieren vind nauwelijks plaats. Hierdoor zal de spieromvang in je lichaam afnemen.
  • Darmklachten:Spijsvertering is geen prioriteit bij een hoog cortisol-niveau. Klachten als obstipatie, een opgeblazen gevoel en winderigheid zijn dan ook veelgehoord.

In opdracht van de brancheorganisatie voor duurzame inzetbaarheid, OVAL, is een onderzoek uitgevoerd onder een representatieve groep werkgevers en werknemers naar oplossingen die zij als het meest succesvol zien om werkplezier te verhogen. Hieruit zijn de negen beste tips voortgekomen om het werkplezier te vergroten en werkstress te voorkomen.

  1. Geef je medewerkers vrijheid bij de aanpak van hun werk.
  2. Steun je medewerkers door oprechte aandacht en betrokkenheid te tonen.
  3. Laat je waardering blijken voor het werk van je medewerkers.
  4. Bied flexibele werktijden aan.
  5. Stem de hoeveelheid werk af op de capaciteit van je medewerkers.
  6. Geef je collega’s complimenten!
  7. Zorg ervoor dat de juiste persoon de juiste klus uitvoert.
  8. Investeer in de sterke kanten van je medewerkers.
  9. Vier successen; zorg dat resultaten en inzet niet ongezien blijven.
  10.  Blijf communiceren met je werknemers. 

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.