Als je weinig energie hebt, dan grijp je snel naar koffie, of suikervrije producten Cafeïne en suiker peppen je even op. Dit effect is tijdelijk!! Na een tijdje voel je je alleen maar nog slaperiger dan voor de chocoladereep of cappuccino. Heb je nog uren energie nodig? Lees dan verder!

1. Ontbijt met vezels en eiwit,
Ontbijt! Het is de belangrijkste maaltijd van de dag. Een voedzaam en gezond ontbijt met véél eiwitten geeft je energie en houdt je wakker en alert. Mensen die dagelijks ontbijten, voelen zich minder moe en gestrest dan mensen die de dag beginnen met alleen een kop koffie. Eet iets met lekker veel vezels en eiwitten, dan zit je lang vol en blijft je energieniveau op peil. Let op de koolhydraten ( suikers) 

2. Neem een glas water,
Je lichaam heeft vocht nodig om goed te functioneren. Met ademen,transpireren en toiletbezoekjes raak je constant vocht kwijt. Vul je dat niet aan, dan raak je uitgedroogd. Van een klein watertekort kun je je al behoorlijk vermoeid voelen. Je hebt dagelijks ongeveer 1,5 liter vocht nodig. Of je genoeg binnenkrijgt is te zien aan je urine: is je plas licht of felgeel van kleur, dan zit je goed. Donkergele urine wijst op uitdroging.

3. Eet meer noten,
Neem een handje noten (20 gram) als tussendoortje. Amandelen, walnoten, cashewnoten of een mix van noten die jij lekker vindt. Noten zijn een goede bron van vezels, eiwit, B-vitamines en gezonde vetten. Deze voedingsstoffen zijn onmisbaar voor een energiek lichaam. Dit mag elke dag!

4. Zit in de zon- We love the sun,
Als je op een zonnige dag naar buiten gaat, merk je vaak al gauw wat voor positieve invloed zonlicht heeft op je humeur en hoe fit je je voelt. Een paar minuten in de buitenlucht verbetert niet alleen je stemming, maar ook je geheugen en je vermogen om nieuwe informatie op te nemen. Het kan zelfs je zelfvertrouwen vergroten. Moet je echt binnen blijven, schuif dan je luxaflex of gordijnen aan de kant en pik zo veel mogelijk zonnestralen op. 

5. Eet een tussendoortje,
Je hele lijf, maar zeker je hersenen, functioneren niet zonder brandstof. Je brein heeft glucose (koolhydraten/ suiker) nodig om zo goed te kunnen werken. Zakt je bloedglucosespiegel, dan ben je minder scherp. Eet dus op tijd iets, neem een snack waarin zowel eiwit als langzame koolhydraten zitten.

6. Beweeg!!
Beweging is een natuurlijke energiebooster. Zodra je in beweging komt, gaat er zuurstofrijk bloed door je lichaam stromen naar je hart, spieren en hersenen. Regelmatig even van je stoel komen, al is het maar voor tien minuutjes, helpt dan ook tegen moeheid. Grijp elke gelegenheid aan om je benen te strekken: wandel rond tijdens het plegen van een telefoontje, stuur geen mail maar loop naar een collega toe en neem altijd de trap in plaats van de lift. Go Go Go Go!

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.