Wist je dat? Vis!

Wist je dat de richtlijn voor het eten van vis op 1x per week staat? De voorkeur gaat volgens het voedingscentrum uit naar vette vis. Voorbeelden van vette vis zijn makreel, zalm of sardines. We eten in Nederland gemiddeld zo’n 70 gram vis. Dit komt neer op 1x per 2 weken. Dat is dus onder de richtlijn. Dit is ook te verklaren door het feit dat sommige mensen ervoor kiezen om geen vis te eten. Dit kan komen doordat vis erg milieubelastend is. Daarom is het slim om te kiezen voor vis met de keurmerken MSC, ASC en de VISwijzer.

Waarom bij voorkeur vette vis? Zowel magere als vette vis zorgen voor veel positieve gezondheidseffecten. Vis bevat van nature vet en eiwit, vitamine B12, vitamine B6, jodium, fosfor en seleen. Het is dus erg rijk aan micronutriënten. Vette vis bevat hiernaast ook nog vitamine A, vitamine B2 en vitamine D. Uit onderzoek is gebleken dat de kans op hart- en vaatziekten sterk verminderd wordt. Een keer per week vis eten ten opzichte van minder dan een keer per maand verminderd het risico met 15%. Ook verminderd een keer per week de kans op een beroerte met 10%.

De richtlijn lag eerst op twee keer per week (vette) vis.  Dit is verlaagd naar 1x per week, omdat we anders de zee veel te snel leeg zouden vissen. Gek he? Meer dan 1x per week vis eten levert overigens nauwelijks of geen extra gezondheidsvoordelen ten opzichte van 1x per week. De gezondheidsvoordelen zouden dan dus niet opwegen tegen de gevolgen voor het milieu. Tip; Neem ( plantaardige) Omega-3 supplement elke dag. Zo kom je wel aan de gezondheidvoordelen. Hoe vaak per week eten jullie vis? Hebben jullie behoefte aan recepten met vis of ben eet je vegetarisch en ben je benieuwd wat jij dan het beste kunt nemen? Laat het ons weten!!

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.