Mentaliteit – Bewustzijn – Voeding

Door: Nina Geldens & Tahnee van Laere

Vrijdag en zaterdag heb je 2 enorm gezellige dagen gehad, in die gezellige dagen heb je alles gegeten en gedronken waar je zin in had. Een wijntje (of 6) daar, een blokje kaas hier, misschien wordt een bakje chips een hele zak chips en ga zo maar door. Nu baal je en ben je het beu. Je zegt tegen jezelf dat het maandag afgelopen is en dat je weer gezond gaat doen. Wat er gebeurt als je je zelf dingen gaan verbieden? Het versterkt de drang van het juist niet doen wat je “ moet “ doen van jezelf! 

Bijvoorbeeld: vandaag heb je een brunch en ga je uiteten. Morgen is er een collega jarig of heb je slecht boodschappen gedaan dat je grijpt naar “ongezondere” producten. Dus je denkt ach maandag… ja maandag ga je dus weer streng aan de bak. Dit gaat een paar dagen goed, totdat het woensdag is. Woensdag eet je na de lunch 3 koekjes. Dit had je niet bedacht. Je zou weer streng gezond gaan doen en daar horen geen koekjes bij. Dit komt weer omdat je niet bewust kijkt naar wat jij nodig hebt en bewust voelt of even stil staan naar wat voor jou lichaam belangrijk is. Daar hoor ook een wijntje bij een bakje chips of 1 friet dag. 

Doordat je niet bewust eet, denk je ‘laat maar zitten, vandaag is toch verpest’. Je eet de rest van de koekjes ook op en in plaats van je verse avondmaaltijd eet je met collega’s een pizza. Maandag beginnen we wel weer, deze week heb ik het toch al verpest…. Dit is dus niet zo. “ Het zit in je hoofd” 

Klinkt dit bekend in de oren? Onze hersen werken zo dat we meteen denken “ het hoeft  niet meer “ logisch. Maar het gaat om bewustzijn. Eet je 1 keer per week één reep chocolade is je voeding niet meteen slecht of is alles verpest! 

  • Wat kun je dan wel doen? Ik ben ervan overtuigd dat dit probleem puur in mindset zit. Met welke instelling begin jij aan dit ‘gezonde’ traject? Heb je vertrouwen in je slagen? Of ben je er al van overtuigd dat je gaat falen? 

Nina; Wat ik denk dat je voor jezelf moet bedenken is dat je dit doet om gezonder te worden. Dit staat dus los van een ander doel als bijvoorbeeld afvallen. Wanneer je namelijk voor je houdt dat gezonder worden het doel is, zal het afvallen vanzelf komen, mocht dit je doel zijn natuurlijk. Er zijn genoeg andere doelen om je voeding te willen verbeteren. Wanneer je dit voor je houdt zul je ook eerder bedenken dat dit geen dieet is, waarbij je dus niks mag en enorm streng moet zijn. Maar een verandering van levensstijl. Bij jouw nieuwe levensstijl kan best wel eens een koekje passen, of een pizza of een wijntje. Genieten van ongezond eten is geen probleem, het gaat om het totale plaatje dus doe dit in mate. Ben bewuster van je mindset. Bedenk na één koekje dat je ervan hebt genoten en je nu weer verder gaat naar je basisvoeding. Niks aan de hand. Mocht je toch de neiging hebben de motivatie te verliezen? Ben je hier dan enorm bewust van. Vraag aan jezelf waarom je dit nu zo vervelend vindt? Wat kun je in het vervolg dan anders doen of wie kan je hierbij helpen? Één ongezonde maaltijd gaat je niet ongezond maken, net zoals één gezonde maaltijd je niet gezond maakt.

Vind je dit toch nog erg lastig en wil je hier graag hulp bij? Neem contact op met de praktijk, ik zie veel mensen die dit lastig vinden. Ik praat niet in mijn consulten over wat niet mag – juist wat wel mag! 

Liefs Nina & Tahnee 

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.