Ik hoor vaak van mensen dat ze het lastig vinden om een balans te vinden tussen genieten en hun gezonde levensstijl behouden tijdens een etentje buiten de deur. Natuurlijk mag je af en toe genieten en gewoon eten wat je lekker vindt. Wanneer je echter vaak uiteten gaat of gewoon even lekker gezond wil genieten kan dit soms lastig zijn. Daarom zijn hier een aantal tips om ‘gezonder’ uit eten te gaan.

  1. Drink wat je echt lekker vind, overdrijf niet!

Probeer voornamelijk water, spa rood of een andere drank zonder, of met weinig, suiker te drinken. Zo heb je namelijk meer ruimte over om te eten wat je lekker vindt! Kun je toch wel enorm genieten van een lekker wijntje of een biertje? Probeer het dan te matigen naar bijvoorbeeld 1 drankje, of drink er veel water naast, zodat je stiekem toch minder alcohol nuttigt.

  1. Rustig aan met de sausjes

Sausjes zorgen vaak stiekem voor met suiker. Dit terwijl saus vaak helemaal niet vult. Het geeft natuurlijk wel heel veel smaak en maakt het gerecht een stuk lekkerder. Kun je zeker niet zonder de saus? Vraag het dan apart! Grote kans dat je dan een stuk minder saus eet dan wanneer dit al over het hele bord gegoten was. Dit kan ook gelden voor de dressing.

Je hoort vaak mensen zeggen dat je beter rode sauzen kunt eten en de witte kunt laten staan. Hier zit een kern van waarheid in, maar klopt niet helemaal. Witte sauzen bevatten namelijk (meestal) vet en rode sauzen bevatten (meestal) koolhydraten in de vorm van suiker. Vetten leveren per gram meer calorieën dan koolhydraten waardoor witte sauzen meer calorieën bevatten. Dat is het verschil. 

  • Kies voor mager vlees, vis of voor groente

Is er keuze uit kip, biefstuk, spareribs of schnitzel? Kies dan eerder voor de eerste twee opties. Beide staan vaak op een menukaart en hebben hele goede voedingswaarde! Ook veel soorten vis zijn goed om te eten. Daarnaast is vis ook erg lekker en of probeer is helemaal geen vlees te eten maar ga voor groente en vegetarische variant. Ook veel beter voor de natuur en ben je duurzaam bezig. 

  • Volume eten

Vraag aan de bediening of je een extra portie groenten kunt krijgen. Extra salade of gebakken groenten, dat ligt natuurlijk ook aan het gerecht dat je bestelt. Zorg dat je veel volume binnenkrijgt, zodat je later niet andere dingen extra gaat eten. 

“ Eet voedsel, geen voeding” 

  • Zoetigheid

Drink een kopje thee of koffie in plaats van een dessert te nemen. Gun jezelf dan ook even dat lekkere koekje dat erbij zit, toch wat genieten! Eet je eigenlijk nooit een toetje, kies dan eerder voor een lekker dessert dan dat je vooraf iets te eten pakt.

  • Durf te vragen

Durf aan de bediening te vragen om bepaalde gerechten aan te passen. Bijvoorbeeld een kleinere portie, minder saus, saus apart, meer groenten, geen frietjes, 2 voorgerechten in plaats van 1 voor- en hoofdgerecht. Je zult verrast zijn over de mogelijkheden. De koks kunnen veel meer dan alleen wat op de kaart staat. Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben en terug denken aan deze blog als je door de menukaart kijkt! Vergeet natuurlijk niet dat het gaat om het hele plaatje, dus om je gehele levensstijl. Een etentje maakt je niet ongezond of dik, net zoals een etentje je niet gezond of slank maakt. Af en toe genieten is ook enorm belangrijk!

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.