Ik heb voor deze blog iets leuks bedacht, al zeg ik het zelf. Het is net wat anders, namelijk een challenge. De challenge heet ‘eat the rainbow’. Met deze challenge wil ik jullie graag uitdagen om zoveel mogelijk kleur te eten bij elke maaltijd. Heel veel kleur bij de maaltijd houdt ook in heel veel verschillende vitamines. Elke kleur groenten bevat namelijk weer andere vitamines. Wil je weten welke kleur welke gezondheidsvoordelen bieden? Kijk dan hieronder. Wil je meteen meer weten over de challenge? Scroll dan wat verder door naar beneden, daar vertel ik er meer over!

Alle kleuren van de regenboog
Groene groentes bevatten bijvoorbeeld chlorofyl. Het heeft een positieve invloed op het zuurstofgehalte in je bloed en het maakt je lichaam basischer waardoor je organen beter functioneren.

Gele groentes en fruit bevat kalium, wat je bloeddruk reguleert. Veel mensen krijgen te weinig van kalium binnen.

In oranje groente en fruit zit een stof die in je lichaam wordt omgezet naar vitamine A, dit is een essentiële vitamine voor goed zich. Daar komt ook de uitspraak vandaan dat wortels goed zijn voor het zicht. De botstevigheid en de weerstand wordt ook verbeterd. Citrusvruchten zijn rijk aan vitamine C.

In rood fruit zitten twee stofjes die je beschermen tegen verschillende soorten kanker en hart- en vaatziekten, enorm belangrijk dus. Deze stofjes heten lycopeen en ellaginezuur, die namen mag je meteen vergeten hoor!

Blauwe en paarse kleuren helpen celschade en alle gevolgen daarvan te voorkomen. Dit komt omdat zij als krachtige antioxidanten werken.

Witte groenten zoals uit en champignons bevatten een natuurlijk antibioticum die de bloeddruk verlaagt.

De challenge;
Het klinkt misschien heel moeilijk, maar dat hoeft het niet te zijn. Denk bij deze challenge vooral aan verschillende soorten groenten; rode, gele en groene paprika, mais, rode uit, bonen, tomaatjes, verschillende soorten sla, komkommer, avocado en is er nog veel meer met een leuk kleurtje. Fruit soorten kunnen natuurlijk ook gebruikt worden. Wat dacht je van een lekker stuk fruit op je boterham? Of pimp de smoothiebowl van vorige week met verschillende kleuren fruit, wees creatief!

Ik doe natuurlijk ook met jullie mee. Mijn ontbijt is niet zo verrassend, een smoothiebowl met kleurrijke toppings. Maar ik zal wel een voorbeeld van mijn lunch aan jullie verklappen. Dit was een heerlijke salade met kip. Ik houd ontzettend van lekkere salades en ook hier is eindeloos mee te variëren!

Wat zit er in mijn salade:

  • Ijsbergsla 
  • Gele paprika
  • Rode ui
  • Komkommer
  • Tomaatjes 
  • Kip
  • Wortel
  • Een dressing van sambal en friteslijn verdund met water

Ik heb de kip gebakken in een klein beetje vloeibare bakboter en wat sambal voor de smaak. Verder snij je alle ingrediënten en dan is de salade al af. Enorm simpel en kijk eens naar alle kleurtjes, een plaatje toch?! Ik zal jullie via social media nog wat updates sturen van mijn ‘eat the rainbow’ challenge. Doe jij deze week met me mee? En laat je ons weten hoe het gaat en welke heerlijke gerechten jullie maken?

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.