Ik zie het steeds regelmatiger, of wordt door de huisarts gebeld met de vraag ik even een huisbezoek wil doen bij een oncologische patiënt. Goed dat de wetenschap blijft vernieuwen!

‘Het wetenschappelijk bewijs dat voeding en leefstijl een belangrijke rol spelen bij het wel of niet krijgen van kanker is sterker dan ooit.’ Dat is de boodschap die naar voren komt uit het rapport Diet, Nutrition, Physical Activity and Cancer: a Global Perspective dat het Wereld Kanker Onderzoek Fonds (WKOF/WCRF) vandaag parallel presenteert in Amsterdam, Londen en Washington.

Aanbevelingen
Een van de belangrijkste onderdelen van het rapport zijn de nieuwe aanbevelingen voor de preventie van kanker. Het gaat om richtlijnen voor gezonde voeding en leefstijl die door een panel van internationale wetenschappers zijn opgesteld op basis van de laatste stand van de wetenschap. ‘Er zijn geen garanties tegen kanker, maar het opvolgen van deze aanbevelingen kan de kans op kanker verkleinen’, zegt het WCRF.

Nieuw voorlichtingsmodel
Ook introduceert het WCRF vandaag een nieuw voorlichtingsmodel voor de aanbevelingen. Het gaat om een wetenschappelijk onderbouwd voorlichtingsmodel dat het publiek op eenvoudige wijze laat zien wat het beste te doen, volgens een verkeerslichtensysteem: te doen (groen), waar op te letten (oranje) en wat niet te doen (rood) voor minder kans op kanker.

Nieuwe mijlpaal
Nadia Ameyah, directeur van het WCRF: ‘Dit is een nieuwe mijlpaal in kankeronderzoek. Het wetenschappelijk bewijs voor de invloed van voeding, lichaamsbeweging en lichaamsgewicht op het risico op kanker is overweldigend. Het bewijs was in 2007 al sterk, nu is het nog sterker door meer studies. Met de nieuwe aanbevelingen voor kankerpreventie hebben mensen de beste adviezen in handen om de kans op kanker te verkleinen. Tegen kanker zijn er geen garanties, maar deze aanbevelingen zijn de basis van een gezonde leefstijl waarmee mensen de kans op kanker kleiner kunnen maken.’

Solide en transparant
Prof. dr. ir. Ellen Kampman, Hoogleraar Voeding en Ziekte aan Wageningen University & Research: ‘Ik ben erg blij met dit nieuwe rapport en nieuwe richtlijnen. De werkwijze erachter is uiterst solide en transparant. Het Wereld Kanker Onderzoek Fonds en het WCRF-netwerk hebben een bijzondere manier ontwikkeld om de zeer lastige relatie tussen voeding, leefstijl en kanker op betrouwbare wijze te doorgronden en weer te geven. De nieuwe bevindingen en richtlijnen zullen de komende jaren de richting van nieuw onderzoek, voorlichting en beleidsmaatregelen ter preventie en overleving van kanker helpen vaststellen. Belangrijk, want kanker wordt wereldwijd een steeds grotere uitdaging.’

Aantal gevallen van kanker
Elk jaar krijgen meer dan 100.000 mensen in Nederland kanker. In 2017 waren dat 109.663 mensen. Volgens schatting van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) zou ongeveer 40 procent van alle gevallen van kanker voorkomen kunnen worden. Dat zijn bijna 44.000 mensen per jaar in Nederland.

Nieuwe aanbevelingen
De nieuwe aanbevelingen voor kankerpreventie, zoals opgesteld door het panel van experts, luiden als volgt:
1. Blijf op een gezond gewicht Houd je gewicht binnen gezonde grenzen en voorkom gewichtstoename op volwassen leeftijd. (BMI) tussen 18,5 en 24,9 kg/m2.
2. Kom in beweging Maak lichaamsbeweging onderdeel van je dagelijks leven – loop meer en zit minder.
3. Eet veel volkorenproducten, groente, fruit en peulvruchten Maak volkorenproducten, groente, fruit en peulvruchten, zoals bruine bonen en linzen een belangrijk onderdeel van je dagelijkse voeding.
4. Eet zo min mogelijk fastfood en ander voorbewerkt voedsel waar veel vet, zetmeel of suiker in zit Het beperken van deze producten helpt je minder calorieën binnen te krijgen en je gewicht gezond te houden.
5. Beperk het eten van rood en bewerkt vlees Eet weinig rood vlees, zoals rund-, varkens- en lamsvlees. Eet weinig of geen bewerkt vlees.
6. Drink zo min mogelijk dranken met toegevoegde suikers Drink vooral water en ongezoete dranken.
7. Drink zo min mogelijk alcohol Voor de preventie van kanker kun je het best geen alcohol drinken.
8. Gebruik geen voedingssupplementen voor de preventie van kanker Probeer de voedingsstoffen die je nodig hebt alleen uit voeding te halen.
9. Voor moeders: geef je baby borstvoeding, indien mogelijk Borstvoeding is goed voor zowel moeder als kind.
10. Na de diagnose kanker: volg onze aanbevelingen, indien mogelijk Overleg met je zorgprofessional wat het beste is in jouw situatie.
En ook heel belangrijk: Om je kans op kanker te verkleinen is het ook belangrijk om niet te roken. Voorkom blootstelling aan tabak en te veel zon. Door het opvolgen van deze aanbevelingen krijg je minder zout, verzadigde vetten en transvetten binnen. Dit kan je helpen ook andere ziekten, zoals hart- en vaatziekten en diabetes, te voorkomen. Meer informatie via. wkof.nl/aanbevelingen.

Nieuwe leefstijl-test
Vandaag introduceert het Wereld Kanker Onderzoek Fonds ook een nieuwe online test waarmee mensen kennis kunnen maken met de nieuwe aanbevelingen en kunnen zien welke stappen ze kunnen nemen om hun leefstijl gezonder te maken om zo de kans op kanker te verkleinen. wkof.nl/TestJeLeefstijl.

 

 

Bronnen: World Cancer Research Fund International / American Institute for Cancer Research. Diet, Nutrition, Physical Activity and Cancer: a Global Perspective. Continuous Update Project Expert Report 2018. Beschikbaar vanaf 24 mei 2018 op dietandcancerreport.org. ” Nederlandse Kankerregistratie, beheerd door IKNL © mei 2018.

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.