Kindermarketing

 

Eind 2016 werd een ambitie uitgesproken door de toenmalige staatssecretaris van Volksgezondheid dat ouders en kinderen niet meer geconfronteerd zouden mogen worden met verleidelijke reclame voor ongezonde producten. Als je nu door de supermarkt loop, liggen de schappen alsnog vol met fel gekleurde verpakkingen. Wat is er tot op heden van deze ambitie terecht gekomen?

 

In de Nederlandse ReclameCode (NRC) zijn de regels rondom reclame vastgelegd. Deze code bepaalt dat reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen onder de 13 jaar niet is toegestaan. Vreemd genoeg zijn onder andere verpakkingen en posters uitgezonderd van deze regel. Die mogen dus wel ingezet worden voor kindermarketing.

 

Kindermarketing, waarbij figuurtjes en kinderhelden op de verpakkingen staan, is een effectieve manier voor de verkoop. Kinderen zijn nog al een makkelijke doelgroep. “Reclame en promotie voor voedingsmiddelen gericht op kinderen heeft een direct effect op de kennis, voorkeuren en gedrag van kinderen”, schrijft Roel Hermans, Expert Voeding en Gedrag. “Kinderen herkennen de producten met hun kinderidolen eerder en worden er blij van. Het gevolg is dat papa of mama dit voor hen moet kopen. En zeg maar eens ‘nee’ tegen een kind dat onder invloed is van deze grote kindermarketing.”

Ook is het belangrijk dat fabrikanten hun verpakkingen met kindermarketing aanpassen. Doordat Dora, Nijntje, Mega Mindy of Superman op koek- en snoepverpakkingen staan, kan dit volgens de supermarktketen bijdragen aan overgewicht. Momenteel is ongeveer 1 op de 8 kinderen te zwaar. Schokkende cijfers die vragen om een effectief gezondheidsbeleid. Een beleid waarin ouders en kinderen beschermd worden tegen ongezonde voedselverleiding en door hun omgeving gestimuleerd worden voor het maken van de gezonde keuze. Het overgrote deel van de producten waar kinderidolen op staan, bevatten veel calorieën, suiker, vet en zouten. Dit zijn dan zeker ook geen basisvoedingsmiddelen die een kind nodig heeft.

 

Wanneer er geen kinderidolen meer op voedingsmiddelen buiten de Schijf van Vijf staan, beperken we de reclame voor producten die veel suiker, verzadigd vet of zout bevatten en worden deze producten een stuk minder ‘verleidelijk’. Op deze manier beschermen we de gezondheid van kinderen.

 

Supermarktketen Plus doet al goede zaken rondom de bovengenoemde ambitie. “Ongezonde kinderproducten liggen niet langer op kinderooghoogte in de schappen van Plus. In de loop van dit jaar worden de producten hoger dan 1,20 meter in het schap geplaatst”, schrijft Jorine van Knippenberg in een artikel op VoedingNu. De supermarktketen Plus kiest hiervoor, om kinderen minder in de verleiding te brengen. Mark Wijne van de Alliantie Stop Kindermarketing geeft aan erg blij te zijn met deze actie. ‘Dit is een stap in de goede richting van het helemaal stoppen met kindermarketing van ongezonde producten.’.

 

Belangrijker is nog dat de consumptie van groente en fruit (vooral onder kinderen) wordt gestimuleerd. Iedereen is gezonde voeding nodig, maar voor kinderen in de groei is het enorm van belang. In plaats van koek en snoep kan er met groenten, fruit en volkoren producten leuke tussendoortjes voor de kinderen worden gemaakt. Denk aan fruitspiesjes, wortelmuffins, bonenbrownies, etc. En alle marketeers en kinderidolen hoeven niet bang te zijn dat ze zonder werk komen te zitten. 4 op de 10 jonge kinderen in Nederland eet voldoende groente en fruit. Om dit aantal te verhogen kunnen producten binnen de Schijf van Vijf meer aanbeveelt worden. Misschien zeuren kinderen dan binnenkort om dat ene bakje snoeptomaatjes met daarop hun vrienden van Teletubbies of Frozen.

 

  • Maureen (@fitfooodlover)

 

Bronnen:

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.