Tosti day!

Wit brood met kaas en soms ham is de klassieke tosti zoals we hem allemaal kennen. Dit past niet in een gezond voedingspatroon. Het bevat niet veel voedingstoffen en het voorziet kort van energie. Gelukkig is voor alles een oplossing! Hoe maak je een tosti verantwoord? Het blijft nou eenmaal lekker om af en toe een tosti te maken.

Brood en kaas blijven hoofdingrediënten maar wel van een verantwoorde variant.
Vervang het witbrood door volkorenbrood, omdat witbrood minder voedingstoffen bevat. Volkorenbrood is een bron van koolhydraten en jodium en bevat veel voedingsvezels, vitamines en mineralen die belangrijk zijn voor het lichaam. Bovendien vermindert volkorenbrood het risico op bepaalde ziekten. Volkorenbrood is ook een bron van ijzer. Het lichaam neemt ijzer in brood gemakkelijk op in combinatie met vitamine C. Voor mensen met een ijzertekort is het daarom raadzaam om fruit te eten bij de broodmaaltijd.

Het ezelsbruggetje ‘hoe donkerder het brood, hoe meer vezels’ gaat tegenwoordig niet meer op. De kleur van het brood wil niet zeggen dat het gezonder is. Brood wordt soms donkerder gemaakt met moutextract of gekarameliseerde suiker. Die geven brood wel een donkere kleur en een specifieke smaak, maar bieden weinig extra voedingstoffen. Let daarbij op bij het kopen van volkorenbrood. Vraag aan de bakker of lees op het etiket hoe het brood is verwerkt.

Bron: voedingscentrum, 2018.

Nederlanders zijn kaaskoppen en kaas is niet weg te denken uit het Nederlands voedingspatroon. Kaas levert belangrijke voedingstoffen zoals eiwit, vet, vitamine A, vitamine B12 en mineralen als calcium, fosfor, magnesium en zink. Het bevat daarnaast ook veel verzadigd (verkeerd) vet en zout. Dit vergroot het risico op hart- en vaatziekten. Het zout in kaas vergroot de kans op een hoge bloeddruk. Kies kaas daarom bewust. 10+, 20+ en 30+ kaas past in een gezond voedingspatroon en kies voor kaas dat minder zout bevat (minder dan 2 gram zout per 100 gram). Hüttenkäse, smeerkaas 30+, camembert 30+, geitenkaas, mozzarella en fetakaas zijn verantwoorde keuzes.

De laatste stap om een tosti om te bouwen tot een gezonde keuze, is het toevoegen van groenten. Groentes zorgen ervoor dat je langer verzadigd blijft en bevatten veel voedingsstoffen.
Stop tussen de twee volkorenboterhammen met kaas extra avocado, ei en rucola. Of kijk hieronder voor meer variaties!

Variaties voor een tosti:

  • Plakjes tomaat, rucola, mozzarella, peper en zout.
  • Rode bietjes, rucola, geitenkaas, peper en zout.
  • Gegrilde aubergine plakjes, zongedroogde tomaatjes, sla of peper, eventueel mozzarella of vegan kaas, peper en zout.
  • Plakjes avocado, mozzarella, baby spinazie, peper en zout.

Experimenteer zelf met verschillende soorten groente, kaas en eventueel spread zoals humus of pesto.

 

Bron:
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/brood.aspx
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/kaas.aspx

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.