Gezondheidseffecten van algen en zeewier!

Wat zijn algen en zeewieren?
Algen die groter worden en meer cellen hebben noemen we zeewieren. Zeewieren tref je aan in zout water, onder andere de oceanen op aarde en om te groeien heeft deze algensoort zonlicht nodig. Zeewieren lijken op planten omdat ze bladeren, wortels en stengels hebben. Er zijn ontzettend veel verschillende soorten zeewieren, maar liefst 500 eetbare zeewier soorten! In Aziatische landen als China en Japan staan allerlei soorten zeewieren al eeuwenlang op het menu en maakt het ook onderdeel uit van de traditionele geneeskunde.

 

Zeewier rijk aan voedingstoffen
Algen en zeewieren zijn beide een bron van ontzettend veel voedingstoffen zoals eiwitten en ijzer. Eiwitten zijn een bouwstof voor je lichaamscellen en belangrijk voor organen, bloed, botten, spieren en zenuwstelsel. Daarnaast leveren eiwitten veel energie en geven je lang een verzadigd gevoel. Daarnaast bevatten algen ook vitamine B1 en veel essentiële, meervoudige onverzadigde vetzuren, de zogenaamde visvetzuren EPA en DHA.

Zeewieren zijn een bron van jodium, calcium, fosfor, magnesium, natrium, kalium en vitamine B. Het gehalte van minderalen in zeewieren is in het algemeen een stuk hoger dan in planten. Zo zit er meer ijzer en koper in zeewier dan in vlees en spinazie. Een portie gedroogde kombu (8 gram) bevat meer calcium dan een beker melk. Zeewierproducten zijn daarnaast ook nog eens vezelrijk en goed voor de darmwerking!

Veel Nederlanders eten steeds minder brood en krijgen daardoor minder jodium binnen. Ook daarvoor is zeewier een uitkomst! Zeewier is ook een bron van jodium. Je schildklier heeft jodium nodig om hormonen aan te maken die de stofwisseling regelen. Eet nooit te veel, de richtlijn van jodium ligt voor volwassen op 600 microgram per dag.

Zeewieren worden zowel vers als gedroogd verkocht. Veel voorkomende zeewieren die worden gebruikt zijn zeesla, nori, kelp/kombu, wakame, arame, zeespaghetti en dulse. Het zoutgehalte van verschillende soorten zeewieren is erg wisselend. Zeesla bevat nauwelijks natrium maar wakame is vrij zout. Het zout is te verwijderen door het wier in water te leggen of goed af te spoelen en droog te deppen.

 

Gezondheidseffecten van zeewier
Zeewieren bevatten nauwelijks calorieën, zijn goed voor een optimale werking van de schildklier en voor een soepele spijsvertering. Het bevat alginaat dat de darmwand beschermt en hierdoor gaat je spijsvertering langzamer waardoor je lichaam voedingstoffen beter kan opnemen.
De vezels in zeewier zijn niet alleen goed voor een goede darmwerking het is ook bloeddrukverlagend waardoor de kans op hart- en vaataandoeningen als beroertes en hartaanvallen afneemt.

 

Zeewier als vleesvervanger
Steeds meer mensen zijn bewust bezig met het milieu en hun eigen lichaam. Het aantal mensen dat minder vlees eet of helemaal niet groeit. Zeewier is een primaire eiwitbron en zeer geschikt als plantaardige vervanger van vlees.

Bij het telen van deze twee is nauwelijks grond, zoet water of fossiele brandstof voor nodig. Algen worden gekweekt in landen zoals China en de Verenigde Staten. Zeewier is slecht bekend bij een deel van de bevolking en daarom nog moeilijk verkrijgbaar. Daardoor wordt het in Nederland nog niet veel gegeten.
De belasting van zeewieren is minder hoog voor het milieu dan dierlijke eiwitbronnen. De Gezondheidsraad adviseert mensen daarom om meer plantaardige producten te eten en minder dierlijke producten.

(Gedroogde) zeewieren bevatten voldoende eiwit, maar ijzer en vitamine B1 variëren sterk per soort. Een aantal van zeewieren passen daarom goed in een vegetarisch voedselpatroon, zoals bijvoorbeeld, zeesla, kelp, wakame en nori.

Algen zijn alleen als poedervorm beschikbaar. Het poeder kan je toevoegen aan gerechten, zoals soep of verse pasta, om er smaak en kleur aan te geven. De meeste gebruikte toepassing is in de vorm van supplement.
Algen kan je voor verschillende recepten gebruiken, zoals bijvoorbeeld een algenburger of sushi bowl.

Let wel op om zeewier niet te vaak als vleesvervanger of groente te eten. Zeewieren kunnen namelijk sterk variëren in de hoeveelheid zware metalen, jodium en zout en er is onvoldoende bekend hoeveel er daarvan inzit.

Al met al genoeg reden om een keer algen of zeewier te proberen!

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.