Meal prep day!

Ben je doordeweeks druk en heb ik weinig tijd, maar wil wel graag gezond eten? Dan kan meal preppen, ofwel maaltijden voorbereiden, goed helpen voor jou! Wanneer je overdag druk bent en ’s avonds geen energie meer hebt om boodschappen te halen en te koken is het fijn als er al een gezonde maaltijd in de vriezer staat. Ook kan meal preppen bij de lunch uitkomst bieden! Maar hoe pak je meal preppen aan? 

 

Een goede voorbereiding:

Een goede voorbereiding is erg belangrijk bij meal preppen. Daarom is het belangrijk te bedenken voor hoeveel dagen je wil gaan meal preppen en wat je wil gaan eten. Ook is het belangrijk na te denken over wat je op die dagen doet. Ga je bijvoorbeeld voor drie dagen meal preppen en ben je een dag actief en twee dagen minder actief (door bijv. kantoorbaan)? Dan is het belangrijk hier rekening mee te houden. Op de actieve dag heb je meer energie nodig, waardoor de maaltijd groter zal zijn.

 

 

 

Begin simpel:

Meal preppen is er niet alleen voor moeilijke maaltijden, maar ook voor de simpele. Denk bijvoorbeeld aan kwark of yoghurt met ongezouten noten of een eiwitshake. Als je net begint met voeding voorbereiden maak het jezelf dan vooral niet gelijk te moeilijk!

 

De juiste boodschappen:

Wanneer je bedacht hebt voor hoeveel dagen je wil gaan meal preppen en wat je wil gaan eten is het tijd voor de boodschappen. Kijk goed of je boodschappen doet om een gerecht meerdere malen te maken of dat je de gerechten op elkaar kan afstemmen. Dit zodat je boodschappen en producten in één keer op kan maken. De voorbereiding is hierbij dus belangrijk! Wanneer je bijvoorbeeld de ene dag rijst met kip en groenten neemt kan de andere dag pasta met kip gemaakt worden, zodat er geen kip verspild wordt en kost minder geld!

 

Goede bakjes zijn met meal preppen ook heel belangrijk. Vergeet wanneer je voor het eerst begint met meal preppen niet om goede bakjes aan te schaffen.

 

Vries een deel in:

Als je meal prept kook je vooruit, zodat je de komende dagen het eten klaar hebt staan. Verdeel het eten na het koken in de bakjes en laat het afkoelen. Stop de bereide maaltijden binnen een uur in de koelkast. In de koelkast blijven de maaltijden 2 tot 3 dagen goed! Kook je in één keer voor een hele week? Dan kan je het invriezen.

 

Ingrediënten om makkelijk mee te nemen:

Koolhydraat bron
-(spelt- volkorren- boekeiwit) Pasta
-Quinoa
-(zilvervlies- witte- basmati- zwarte) Rijst
-(zoete) Aardappels
-Noedels
-Groente als koolhydraat bron in plaats van zetmeel

Eiwitten bron
-Rundvlees
-Alle soorten kip
-Kalkoen
-varkensvlees
-Peulvruchten, Bonen (alle soorten)
-Vis
-Tofu of Tempé
-Vegetarische vleesvervanger
-Eieren
-Avocado (kan ook bij het kopje vetten)
-Noten (kan ook bij het kopje vetten

 

 

Vet bron
-Kokos (olie)
-Eieren
-Avocado
-Noten-zaden
-Vette vis
Groente Bron
*alle groente soorten kunnen toegevoegd worden!

 

Let op vis, de sappen gaan vaak in de groente en zetmeel componenten zitten. Dat is vaak niet zo lekker!

 

 Smakelijk!!!

 

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.