SUIKERS

Suiker, we eten er al snel te veel van. Suiker geeft een zoete smaak aan onze voeding wat we lekker vinden. Ook wordt er aan veel voedingsmiddelen suiker toegevoegd, waardoor we vaak (onbewust) dagelijks te veel suiker binnen krijgen. Maar wat is suiker precies en wat doet het met je lichaam?

 

Suiker, ofwel sacharose, is een zoete stof die van nature in onze voedingsmiddelen kan voorkomen of aan onze voeding wordt toegevoegd. Suiker behoort tot de koolhydraten. Suiker kan om verschillende redenen aan onze voeding worden toegevoegd, bijvoorbeeld als zoetstof, conserveermiddel, kleurmiddel of voor de structuur. De natuurlijke suikers komen voor in fruit, groente, melk en sommige graanproducten en zijn onbewerkt (ongeraffineerd). De toegevoegde suikers komen voor in vleeswaren, brood, sausjes, kant-en-klare maaltijden, snoep, koek, etc. Het suiker dat aan producten wordt toegevoegd is bewerkt (ongeraffineerd). Dit betekent dat het suiker industrieel gezuiverd is. Het witte suiker wordt vaak toegevoegd aan de producten.

 

Bij de opname en vertering van suiker in het lichaam wordt geen onderscheid gemaakt tussen de van nature aanwezige suikers of toegevoegde suikers. Deze suikers worden namelijk beide door het lichaam afgebroken tot ‘glucose’. Glucose is een belangrijke brandstof voor het lichaam. Ook leveren beide suikers dezelfde hoeveelheid calorieën.

 

Wat maakt producten met natuurlijke suikers dan wel beter? In deze producten, te denken aan fruit, zitten ook vitamines, mineralen, enzymen en vezels die belangrijk zijn voor een goede gezondheid. Dit zit in de (meeste) producten met toegevoegde suikers niet.

 

Wat zijn de gezondheidseffecten van suiker?

  • Te veel suiker kan bijdragen aan overgewicht.
  • De hoeveelheid suikers die je binnenkrijgt kan de kans op diabetes type 2 vergroten of verkleinen.
  • De suikers uit koolhydraten worden door de bacteriën in je mond omgezet in zuur. Dit zuur is slecht voor je tandglazuur en voor het tandweefsel en leidt tot gaatjes.

 

Hoeveel suiker mag je dan per dag eten? Het advies is voor vrouwen om maximaal 50 gram aan vrije suikers, ofwel toegevoegde suikers, binnen te krijgen en voor mannen maximaal 60 gram. Dit komt erop neer dat je maximaal 10% van je benodigde energie uit vrije suikers mag halen. Dit advies komt voor vrouwen neer op niet meer dan 12,5 suikerklontje per dag en voor mannen niet meer dan 15 stuks. Dit advies is opgesteld door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO).

 

Het bovenstaande advies gaat alleen over de vrije suikers, ofwel de toegevoegde suikers! Dit zijn alle toegevoegde suikers en alle suikers uit siropen, honing, vruchtensappen en vruchtenconcentraten. Het advies gaat dus niet over de van nature aanwezige suikers in groente, fruit en zuivelproducten.

 

Op het etiket van producten kun je over suikers de volgende beweringen (claims) tegenkomen:

  • ‘Suikerarm’: dit betekent dat het suikergehalte van een product maximaal 5 gram/100 gram of 2,5 gram/100 milliliter is.
  • ‘Suikervrij’: dit betekent dat het suikergehalte van een product maximaal 0,5 gram/100 gram of 0,5 gram per 100 milliliter is.
  • ‘Zonder toegevoegde suikers’: dit betekent dat er aan bepaalde producten geen suiker of zoetstoffen zijn toegevoegd. Als dit van toepassing is, moet op het product ‘Dit product bevat van nature aanwezige suikers’ vermeld staan.

 

Let op: soms staat er op een product ‘Zonder toegevoegd suiker’. Dit wil dus niet zeggen dat er geen suikers in zitten! Meestal zitten er namelijk wel van nature aanwezige suikers in het product.

 

 

Bronnen:

Voedingscentrum. (z.d.). Suiker. Geraadpleegd op: 23-01-2018, van: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/suiker.aspx

DiabetesFonds. (z.d.). Hoeveel suiker mag je per dag? Geraadpleegd op: 23-01-2018, van: https://www.diabetesfonds.nl/minder-suiker/veelgestelde-vragen/hoeveel-suiker-mag-ik-per-dag

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.