ZOUT IN ONZE VOEDING- De dagelijkse bovengrens van zout is 6 gram per dag. De gemiddelde dagelijkse inname van mannen tussen de 19 en 50 jaar ligt echter op 10,2 gram zout per dag en bij vrouwen tussen de 19 en 50 jaar op 7,5 gram. Dit is dus boven de bovengrens! Best shocking, als de bovengrens wordt overschreden. Eigenlijk is 2 gram zout al voldoende.

Nederland wordt zich steeds meer bewust van de hoge zoutgehalte in voeding. Er worden zelfs speciale dagen georganiseerd (de Restaurant Driedaagse bijvoorbeeld), samen met de Nierstichting en Koninklijke Horeca Nederland, om gebruik van zout te minderen.

 

Bij een te hoge zoutinname, kan de bloeddruk stijgen. Dit kan leiden tot hart- en vaatziekten en nierziekten. Als je in de keuken kookt met weinig zout, kun je alsnog teveel binnenkrijgen. 80% van het zout zit al in alledaagse producten en maar 20% wordt toegevoegd aan tafel. De top 3 grootste zoutbronnen in onze voeding zijn brood, vleesproducten en kaas. Ook sauzen, snacks en kant-en-klaarmaaltijden zijn rijk hierin.

 

Het zoutgemiddelde in voedingsmiddelen is de afgelopen 6 jaar met 11% gedaald, maar dit is nog niet voldoende om onder de aanbevolen dagelijkse bovengrens te komen.  De sterkste dalingen waren in productgroepen als (groente)conserven (-34%), kaas (-27%), kant-en-klaarmaaltijden (-24%) en brood (-16%). Jammer genoeg is erbij sauzen nog een stijging (tot zelfs 28%) in het zoutgehalte te zien.

 

Om minder zout te eten werkt het goed om zelf te koken, dus zonder pakjes en zakjes. Door het gebruik van veel verse kruiden kun je aan gerechten veel smaak, geur en kleur toevoegen.

 

Tegenwoordig bestaat ook de app: ‘Kies ik gezond?’. Met deze app kun je barcodes van producten scannen om zo op je smartphone in een oogopslag te zien wat er precies in dat gescande product zit, dus ook qua zout. Met deze app kun je makkelijk het etiket lezen, producten vergelijken (op zoutgehalte bijvoorbeeld), zelf bepalen waar je op wil filteren en geeft het gezondere alternatieven. Handig dus!

 

  • Maureen (@fitfooodlover)

 

Bronnen:

http://www.voedingscentrum.nl/nl/thema-s/apps-en-tools-van-het-voedingscentrum/voedingscentrum-apps/kies-ik-gezond-.aspx

http://www.voedingscentrum.nl/nl/nieuws/-kies-ik-gezond-app-revolutie-in-de-supermarkt.aspx

http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/350050007.pdf

http://www.voedingscentrum.nl/nl/nieuws/zoutgehalte-in-producten-moet-sneller-dalen.aspx

http://www.missethoreca.nl/restaurant/nieuws/2018/1/menno-post-koken-met-minder-zout-maakt-je-als-kok-heel-creatief-101295876

https://brandpunt.kro-ncrv.nl/brandpunt/minder-zout-eten/

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.