JODIUM IN BROOD- De afgelopen tijd is veel gesproken over brood. Ze worden bijvoorbeeld ‘dikmakers’ genoemd en daarom soms uit het voedingspatroon gehaald.

Bij een voedingspatroon waar weinig of geen brood gegeten wordt, is het belangrijk te letten op de jodiuminname. Brood is een belangrijke bron van het mineraal jodium. Bakkers gebruiken namelijk gejodeerd zout bij het bakken van brood. In Nederland zit ervan nature niet veel jodium in de voeding, daarom wordt het toegevoegd aan producten als deze.

Als je weinig of geen brood eet, kun je bij het koken gejodeerd zout gebruiken. Bij het gebruik van 1-2 gram van dit gejodeerde zout per dag, krijg je voldoende jodium binnen. De dagelijkse aanbeveling jodium voor mannen en vrouwen tussen de 9 en 70 jaar is namelijk 150 microgram per dag.

(Denk bij het gebruik van zout wel aan de dagelijkse bovengrens van 6 gram zout per dag. Te veel zout is niet goed voor het lichaam. Dit zorgt voor een verhoogd bloeddruk en geeft een grotere kans op hart- en vaatziekten).

Andere bronnen van jodium zijn: zeewier, vis, eieren, sommige vleeswaren en zuivelproducten.

Jodium is belangrijk voor de productie van de schildklierhormonen. Te weinig jodium kan leiden tot een vertraagde werking van de schildklier en kan bij kinderen leiden tot een groeiachterstand. Een teveel aan jodium kan ook de werking van de schildklier verstoren (maar dit komt nauwelijks voor).

En terugkomend op bovenstaande zin: In sommige gevallen kan een koolhydraat-arm dieet helpen, maar over het algemeen is brood een goede koolhydraatbron. Brood levert (net als andere voedingsmiddelen) calorieën en wanneer je over een langere tijd meer calorieën eet dan dat je verbrandt, kom je aan. Dit ligt echter niet specifiek aan brood, maar aan de gehele inname calorieën op een dag. Dagelijks een paar broodjes zou dus prima kunnen. Volkorenbrood dan het liefst, dat bevat goede vezels en waardevolle voedingsstoffen.

 

  • Maureen (@fitfooodlover)

 

Bronnen:

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/zout.aspx

https://www.puurgezond.nl/weet/krijg-je-als-je-de-puurgezond-dagmenus-volgt-wel-genoeg-jodium-binnen-de-dagmenus-bevatten-immers-weinig-brood/

http://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/is-brood-een-dikmaker2.aspx

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/jodium.aspx

http://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/wat-is-gezond-en-lekker-broodbeleg-.aspx

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.