Een week koolhydraat arm eten, hoe gaat dat? en vooral wat doet je mind en body!

Deze week heb ik een week koolhydraatbeperkt gegeten (<60 gram koolhydraten per dag) omdat ik wilde ervaren hoe dit voelt en wat dit met mijn lichaam zou doen. De eerste dag heb ik mezelf gewogen en toen woog ik 65,1 kilo bij een lengte van 1.76 meter (BMI: 21 kg/m2). Ik was heel benieuwd wat deze week met mijn gemoedstoestand en gewicht zou gaan doen….

 

Het was even wennen, omdat ik een ‘broodeter’ ben en hierdoor even moest switchen. Gelukkig zijn er veel (lekkere) vervangers voor brood! Verder vergt het een iets betere planning en voorbereiding van de eetmomenten, maar je bent zeker niet veel tijd kwijt!

 

Zo werd mijn ontbijt i.p.v. brood een schaaltje kwark of Griekse yoghurt met een handje ongezouten noten. De lunch was een moment waar ik stiekem wel tegenop keek, omdat ik hier graag brood eet. Tijdens de lunch heb ik deze week gevarieerd tussen koolhydraatarmbrood, knäckebröd, salades en een omelet. En wat bleek? Dit viel heel erg mee! Ik heb het brood nauwelijks gemist, want koolhydraatarm brood is een goede vervanger. Ook is knäckebröd zeker een nieuwe favoriet geworden. Verder was de avondmaaltijd al helemaal goed vol te houden. Doordat ik weinig tot geen koolhydraatrijke producten mocht pakken kon ik des te meer (mager) vlees en salade/groenten pakken. Dit is mij goed bevallen, al moet ik hier misschien wel bij zeggen dat ik sowieso geen aardappel eter ben. Qua tussendoortjes was het ook even anders. Ik ben gewend nauwelijks tussendoortjes te nemen, omdat ik deze vaak vergeet. Nu mocht ik opeens drie keer op een dag een tussendoortje nemen. In tussendoortjes heb ik ook veel gevarieerd deze week van mandarijn, augurk (gewikkeld in kipfilet), rauwkost (met hüttenkäse) tot ongezouten noten! Hierin was heel veel mogelijk.

Wat heeft het met mijn gemoedstoestand gedaan deze week? Nou, doordat ik zo regelmatig mocht eten (6 keer per dag) heb ik mezelf eigenlijk de hele dag door energiek gevoeld. Normaal heb ik nog weleens last van een ‘energiedip’ (vooral na een middagmaaltijd met broodjes), maar dit heb ik deze week niet ervaren omdat ik zo constant gegeten heb, heel fijn!

Wat heeft het met mijn gewicht gedaan? Hier was ik misschien nog wel het meest benieuwd naar…… Met één week koolhydraat beperkt eten ben ik zo’n 0,6 kilo verloren en naar 64,5 kilo gegaan, altijd leuk!!

 

 

 

 

 

 

Wat ik ga meenemen uit deze week is vooral dat ik niet op ieder eetmoment brood hoef te nemen. Zo wil ik gaan proberen of bij het ontbijt of bij de lunch brood te eten, maar niet meer bij beide momenten! Ook wil ik vaker (koolhydraatarme) tussendoortjes pakken zodat ik mijzelf gedurende de dag energiek blijf voelen.

 

 

 

 

 

 

Al met al een aanrader!

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.