ZOUT,

Zout is iets waar we veel over horen, maar wat is het precies en wat doet het met ons lichaam?

Als we het over zout in de voeding hebben gaat het meestal over keukenzout. Natriumchloride (NaCl) is de scheikundige naam voor keukenzout. Het mineraal natrium dat hierin zit is belangrijk voor verschillende functies in het lichaam:

  • Het regelt de vochtbalans.
  • Speelt een belangrijke rol bij het regelen van de bloeddruk.
  • En het regelt de prikkeloverdracht in spier- en zenuwcellen.

 

Wanneer er gepraat wordt over de effecten en/of gevolgen van (te veel) zout, wordt er eigenlijk gepraat over de effecten en/of gevolgen van natrium.

 

Er wordt voor volwassenen geadviseerd niet meer dan 6 gram zout per dag te consumeren. Deze 6 gram zout staat gelijk aan 2,4 gram natrium. Natrium en zout worden in de praktijk namelijk weleens door elkaar gebruikt. Vaak staat op het etiket van het voedingsmiddel het zoutgehalte vermeld als de hoeveelheid natrium per 100 gram. Een handige vuistregel hierbij om te onthouden is dat 0,4 gram natrium gelijk staat aan 1 gram zout. Meer dan 85% van de Nederlanders krijgt meer dan deze toegestane hoeveelheid zout binnen. Dit verschilt bij mannen en vrouwen. Mannen krijgen het meeste binnen met gemiddeld zo’n 9,9 gram zout per dag en vrouwen volgen met 7,5 gram per dag.

 

Maar wat gebeurt er in ons lichaam bij een overschot aan zout?

  • Een verhoogde bloeddruk: door te veel zout eten kan oedeem, ofwel een overmatige vochtophoping ontstaan. Door deze vochtophoping kan een verhoogde bloeddruk ontstaan.
  • Hart- en vaatziekten: de verhoogde bloeddruk die door zout kan ontstaan hangt weer samen met een grotere kans op hart- en vaatziekten.
  • Nierziekten: de hoeveelheid zout in ons lichaam regelen onze nieren. Je nieren moeten extra hard werken wanneer je teveel zout binnenkrijgt om dit via de urine te verwijderen. Door dit harde werken kunnen je nieren oververmoeid raken en hierdoor beschadigen. Een teveel aan zout kan dus nierziekten als gevolg hebben.
  • Botontkalking: als je teveel zout binnenkrijgt dan scheiden je nieren het teveel aan natrium via de urine uit samen met calcium. Calcium is belangrijk voor de onderhoud en opbouw van botten en het gebit. Maar zolang je genoeg calcium binnenkrijgt zorgt zout eten niet voor problemen.

 

Een te veel aan zout is slecht voor iedereen! Wel is het zo dat mensen met een te hoge bloeddruk het best extra goed op kunnen letten met zout. Ook voor mensen met overgewicht is het goed om extra op te letten, omdat zij vaak ook al een hogere bloeddruk hebben en hierdoor nog meer risico lopen op hart- en vaatziekten. Verder is het voor ouderen belangrijk om op te letten, omdat hun nieren minder goed werken.

 

Tips om minder zout te eten:

  • Kies voor verse producten en maak gerechten zelf, want zo’n 80% van het zout dat we eten komt van producten waar van nature zout in zit of waar het aan toegevoegd is.
  • Kies voor (verse) kruiden en specerijen als smaakmaker, omdat de andere 20% van het zout dat we binnenkrijgen door onszelf wordt toegevoegd aan het eten. Maak hierin bewustere keuzes en ga bijvoorbeeld voor peterselie, bieslook en basilicum.
  • Lees het etiket goed. Op het etiket kunnen verschillende claims m.b.t. zout staan, zoals ‘zeer laag natrium- of zoutgehalte’. Ook wanneer er een vinkje op de verpakking staat wil dit zeggen dat er minder zout in het product zit.
  • Wil je toch (af en toe) zout toevoegen aan je eten? Dan kun je voor merken met minder natrium gaan, zoals ‘Jozo bewust’ en ‘LoSalt’. Hierin is een deel van het natrium door kalium en magnesium vervangen. Wanneer je een slechte nierfunctie hebt, plaspillen of ontstekingsremmers gebruikt is het belangrijk om met een diëtist of arts te overleggen of je kaliumzout mag gebruiken.

 

Vragen of hulp nodig, bijvoorbeeld bij een verhoogde bloeddruk, hart- en vaatziekten of nierproblemen? Neem contact op!

 

Voedingscentrum. (z.d.). Zout. Geraadpleegd op: 27-11-2017, van: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/natrium.aspx

Voedingscentrum. (z.d.) Natrium. Geraadpleegd op: 27-11-2017, van: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/natrium.aspx

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.