Koolhydraten in onze praktijk,

Om voor iedereen de best passende behandeling te maken moet je er als diëtist onder andere voor zorgen dat je kennis up-to-date is en evidence based practice. Ofwel werken volgens de best beschikbare informatie voor doelmatigheid en doeltreffendheid. Daarom is het belangrijk dat we als diëtist constant bijscholingen volgen, vorige week had Diëtistenpraktijk Tahnee Lifestyle weer zo’n bijscholingsdag. Deze keer over koolhydraten. Over koolhydraten is de laatste tijd veel te doen, want zijn koolhydraten nu wel of niet goed voor je? En val je echt af van een koolhydraatarm dieet?

Tijdens het congres werd bevestigd dat we in de praktijk goed bezig zijn met koolhydraten! Een koolhydraatarm dieet, op basis van de ‘goede’ langzame koolhydraten (het is namelijk bijna onmogelijk geen koolhydraten te eten) en een hogere (onverzadigd) vet- en eiwitinname, werkt namelijk goed bij mensen die graag willen afvallen of mensen met diabetes mellitus type 1 en 2. Een koolhydraatbeperking leidt namelijk tot gewichtsverlies en afname van de vetmassa.

Maar wat zijn koolhydraten ook alweer precies? Even in het kort om jullie geheugen op te frissen; koolhydraten zijn een bron van energie. Je hebt de complexe (langzame) koolhydraten, ofwel zetmeel en de eenvoudige (snelle) koolhydraten, ofwel suikers. De complexe koolhydraten zijn de koolhydraten die langzaam in ons bloed worden opgenomen, hierdoor blijft de bloedsuiker stabiel en krijg je minder snel een ‘suikerdip’. Ook hebben de complexe koolhydraten een verzadigende werking, hierdoor zit je langer vol en ben je minder snel geneigd te snoepen. Complexe koolhydraten zitten bijvoorbeeld in volkorenproducten, zilvervliesrijst, bonen, peulvruchten en groente. De eenvoudige koolhydraten, ofwel de suikers worden snel in ons bloed opgenomen, waardoor er pieken in je bloedsuiker ontstaan met als gevolg de ‘suikerdip’. Het gevolg hiervan is dat je juist weer zin in suikerrijke voedingsmiddelen krijgt en moe en futloos kan worden als je deze dan niet eet. Eenvoudige koolhydraten zitten bijvoorbeeld in alle soorten witbrood, witte pasta’s, snoep, koek, gebak, etc.

 

Wat kwam tijdens het congres vooral naar voren? De volgende uitspraak is erg belangrijk en voorkomt veel verwarring: ‘Koolhydraten zijn niet noodzakelijk voor het lichaam, want het lichaam is in staat om uit eiwitten kleine hoeveelheden glucose te halen’. Glucose hebben we o.a. nodig voor de werking van onze hersenen. Een koolhydraatarm dieet, op basis van de ‘goede’ langzame koolhydraten en een hogere (onverzadigd) vet- en eiwitinname kan dus erg goed werken bij het afvallen of bij mensen met diabetes (of een combinatie van beide)! Niet alleen voor het afvallen, maar ook voor de diabetesregulatie. Het is belangrijk dit dieet wel tijdelijk te volgen.

 

Een paar tips om minder koolhydraten te eten:

  • Stop met het drinken van suikerhoudende dranken. Dit zijn frisdranken, maar ook vruchtensappen vallen hieronder! Hierin zitten namelijk veel suikers. Je kunt fruit beter eten dan drinken, mede omdat in het gehele stuk fruit de belangrijke voedingsstoffen zitten die in de vruchtensap niet zitten. Ook ben je door het eten van fruit beter verzadigd dan van drinken.
  • Eet veel (groene) groente! Deze bevatten relatief weinig koolhydraten.
  • Eet voldoende eiwitrijke producten, zoals noten, melk(producten), mager vlees, etc. Dit zorgt voor een verzadigd gevoel en kan helpen de nodige glucose te leveren.
  • Eet meer onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten zijn de ‘goede’ vetten. Wanneer je minder koolhydraten gaat eten ga je dit automatisch aanvullen door wat meer eiwitten en vetten te eten. De goede onverzadigde vetten zitten bijvoorbeeld in vloeibare bak- en braadproducten, noten en vis.

 

Probeer jezelf vooral bewust te worden van de hoeveelheid en soort koolhydraten die je neemt. Als je wil afvallen is het beter de eenvoudige koolhydraten te vermijden en te kiezen voor complexe koolhydraten!

Onder begeleiding van een diëtist kun je met dit dieet veel winst halen! De mate van een eventuele koolhydraatbeperking wordt altijd individueel vastgesteld. Hebt u hier hulp bij nodig of hebt u vragen? Neem contact op!

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.