Voedingssupplementen, wat doen ze precies en wanneer gebruik je ze?

 

Voedingssupplementen, zoals multivitaminen en calciumsupplementen, tegenwoordig zie je ze steeds vaker voorbij komen. Je kunt het je zo gek niet bedenken of er is wel een voedingssupplement voor bedacht om te helpen. Maar wat zijn voedingssupplementen precies? En heeft je lichaam deze echt nodig, zo ja wanneer? Hier ga ik vandaag meer over uitleggen.

Voedingssupplementen zijn producten die alleen uit vitamines, mineralen of bioactieve stoffen bestaan en die eventuele tekorten kunnen aanvullen. Maar wat zijn dit precies voor een stoffen? Vitamines en mineralen zijn stoffen die in kleine hoeveelheden voorkomen in eten en drinken. Ze zijn belangrijk voor je gezondheid en voor een normale groei en ontwikkeling. Zelf kan het lichaam (bijna) geen vitamines en mineralen maken, een uitzondering hierop is bijvoorbeeld vitamine D. Bioactieve stoffen zijn stoffen die (van nature) in voedingsmiddelen of in supplementen zitten (of toegevoegd worden). Ze hebben een gezondheidsbevorderend effect, maar er is geen behoefte voor vastgesteld. Het lichaam kan namelijk ook zonder deze stoffen, omdat deze functie door andere voedingsstoffen kan worden vervuld.

 

Nu we weten welke stoffen er in een supplement zitten en wat deze doen gaan we kijken naar wat voor een soort supplementen er zijn. Je hebt namelijk verschillende soorten supplementen, zo heb je supplementen die een combinatie van vitamines en mineralen bevatten, zoals een multivitaminepil. Maar er zijn bijvoorbeeld ook specifieke supplementen, zoals een vitamine C pil. Deze supplementen zijn er in allerlei soorten en maten, zo heb je pillen, poeders, druppels capsules en drankjes. De vitamines, mineralen en bioactieve stoffen die hieraan toegevoegd zijn hebben dezelfde werking als die die van nature in eten en drinken zitten.

 

Heeft je lichaam deze voedingssupplementen echt nodig en zo ja wanneer dan? De meeste mensen hebben geen voedingssupplementen nodig, omdat ze al voldoende vitamines en mineralen binnen krijgen door een gevarieerde ‘normale’ voeding met veel groente en fruit, volkorenproducten, zuivel, etc. Toch kunnen er specifieke groepen mensen zijn die ondanks dat ze gevarieerd eten onvoldoende vitamines en mineralen binnenkrijgen, zoals zwangere vrouwen (foliumzuur), (jonge) kinderen (vitamine D en K), ouderen (vitamine D) of mensen die bijvoorbeeld medicijnen slikken. Bij deze groepen kunnen voedingssupplementen als aanvulling op de normale voeding raadzaam zijn.

 

Wanneer zou je nog meer voedingssupplementen kunnen gebruiken? Door onvoldoende zonlicht op de huid kan er onvoldoende vitamine D door de huid aangemaakt worden. Ook door bedekkende kleding te dragen, een donkere huidskleur en weinig buiten komen wordt er onvoldoende vitamine D uit zonlicht gehaald. Het is raadzaam dit aan te vullen door een supplement. Ook eet minder dan de helft van de mensen in Nederland voldoende groente, fruit en vis en krijgen hierdoor dus ook minder vitamines en mineralen binnen, hierbij kan een voedingssupplement helpen. Verder bij bijvoorbeeld stress of een eenzijdig voedingspatroon.

 

Let wel op dat voedingssupplementen er zijn als aanvulling op je dagelijkse voeding en dus niet als vervanging! Probeer een te kort waar het kan met voeding op te lossen. De meeste voedingssupplementen kun je zonder risico voor je gezondheid innemen, maar soms kunnen er bij hogere doseringen dan je behoefte gezondheidsklachten ontstaan. Let daarom altijd goed op!

 

Wil je hier meer over weten of heb je hulp nodig? Neem contact op!

 

Bronnen:

Voedingscentrum. (z.d.). Voedingssupplementen. Geraadpleegd op: 27-09-2017, van http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/voedingssupplementen.aspx

Gezondheidsraad. (2015). Richtlijnen goede voeding 2015. Geraadpleegd op: 27-09-2017, van https://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/201524_richtlijnen_goede_voeding_2015.pdf

CBS. (2016). Nederland eet onvoldoende groente, fruit en vis. Geraadpleegd op: 27-09-2017, van https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2015/17/nederland-eet-onvoldoende-groente-fruit-en-vis

Voedingscentrum. (z.d.). Bioactieve stoffen. Geraadpleegd op: 27-09-2017, van http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/bioactieve-stoffen1.aspx

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.