Moet ik eiwitpreparaten gebruiken als ik sport?

Eiwitpreparaten, zoals eiwitshakes en eiwitrepen (proteïnerepen), je ziet ze steeds vaker voorbij komen. In de sportschool, op het internet, je hebt er vast weleens een gezien. Sommige fanatieke sporters geloven er heilig in dat dit de beste middelen zijn voor een gespierd en fit lichaam. Maar is dit wel zo? Kun je niet gewoon voldoende eiwitten halen uit je ‘normale voeding’?

Laten we om deze vraag te beantwoorden bij het begin beginnen. Wat doen eiwitten precies? Eiwitten zijn belangrijke bouwstenen van ons lichaam. Ze zijn belangrijk voor de opbouw en het herstel van je spieren, organen, zenuwstelsel en bloed. Ook worden eiwitten als brandstof gebruikt wanneer er onvoldoende vetten of koolhydraten beschikbaar zijn. Genoeg eiwit eten is dus belangrijk voor een goede gezondheid. Ook helpt een voedingspatroon met (veel) eiwitten om op gewicht te blijven, omdat eiwitten goed verzadigen en belangrijk zijn om het spierweefsel in stand te houden.

Gezonde volwassen mensen hebben gemiddeld 0,8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig. Dit betekent dat iemand die 60 kilo weegt ongeveer 48 gram eiwitten op een dag nodig heeft. Deze eiwitten halen we, indien we voldoende energie binnen krijgen, met gemak uit ‘normale voedingsmiddelen’, ofwel de basisvoeding. Zo hebben we in die basisvoeding veel dierlijke producten die (veel) eiwitten bevatten, dit zijn bijvoorbeeld vlees, vis, kaas melk, eieren. Maar ook zijn er plantaardige producten, zoals brood, graanproducten, peulvruchten en noten die (veel) eiwitten bevatten. Door gezond, voldoende en gevarieerd te eten krijg je dus zeker genoeg eiwitten binnen. Maar sporters en dan met name kracht- en duursporters hebben wat meer eiwitten nodig. Dit komt omdat er bij de training spiereiwit wordt afgebroken, hierdoor hebben de spieren eiwit nodig om afbraak te voorkomen en om goed te herstellen. Spieren bestaan namelijk voor een groot gedeelte uit eiwitten. Daarom heb je zowel voor de opbouw en het onderhoud van je spieren eiwitten nodig. Sporters hebben daarom meer eiwitten nodig. Zo hebben duursporterts gemiddeld 1,2-1,4 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig en krachtsporters 1,2-1,7 gram per kilogram. Vooral na de training is het belangrijk 20 tot 25 gram eiwitten in de eerste maaltijd of hersteldrank na de inspanning te nemen. Dit zorgt namelijk voor een optimaal herstel van de spieren. Hebben deze mensen, sporters, dan eiwitpreparaten nodig, zoals een shake omdat ze een verhoogde eiwitbehoefte hebben? Het antwoord is nee, sporters hebben niet persé eiwitpreparaten nodig. Dit komt doordat sporters meer eten, omdat ze ook meer energie gebruiken. Door meer te eten krijgen ze automatisch ook meer eiwitten binnen. Een goede basisvoeding is het belangrijkste voor iedere sporter; eet de gewone basisvoeding, voldoende en gevarieerd. Op deze manier krijg je voldoende eiwitten binnen. Verder zitten er in eiwitrijke producten uit je basisvoeding ook andere belangrijke voedingsstoffen en vitamines en mineralen die meestal niet in een eiwitshake zitten.

 

Wanneer bieden eiwitpreparaten dan wel een uitkomst? Het zit hem vooral in het gemak van bijvoorbeeld een eiwitshake of een eiwitreep. Heb je na het sporten geen tijd om een eiwitrijke maaltijd te maken? Dan is een eiwitrijke shake of reep een efficiënte manier om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Ook is het gemakkelijk voor onderweg. Verder kan het voor mensen die weinig eiwitten binnenkrijgen wel een goede aanvulling zijn. Als basisvoeding alleen niet voldoende is dan kan een eiwitpreparaat uitkomst bieden. Maar voordat je met eiwitpreparaten begint is het goed om eerst te kijken naar je basisvoeding en wat hier eventueel aan veranderd kan worden. Ga dan pas kijken naar eventuele eiwitpreparaten. Heb je hier hulp bij nodig? Neem contact op!

 

Bronnen:

Sportdiëtetiek. (z.d.). Voeding bij sport. Geraadpleegd op: 19-09-2017, van http://www.sportdietetiek.nl/voeding-bij-sport/

Floris Wardenaar MSc, Tjieu Maas MSc, Sarai Pannekoek, Shiannah Danen , Erwin van Leijen en Jan-Willem van Dijk. (2014). Richtlijn 36 Wedstrijdsport. Geraadpleegd op: 19-09-2017, van http://www.dieetbehandelingsrichtlijnen.nl

Voedingscentrum (z.d.) Eiwitten. Geraadpleegd op: 19-09-2017, van http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/eiwitten.aspx

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.