Klopt het dat er geen wetgeving is voor voedingssupplementen?
Voedingssupplementen die op de Nederlandse markt verkocht worden moeten aan strikte wet- en regelgeving voldoen, zoals:

  • Producenten moeten aan strikte kwaliteitseisen voldoen. Denk bijvoorbeeld aan hygiëne en maximale waardes van verontreinigingen.
  • Alleen beweringen over de gezondheid die wetenschappelijk zijn aangetoond en opgenomen in wetgeving mogen worden gemaakt in reclames en op verpakkingen.
  • Andere gezondheidsbeweringen of medische claims zijn verboden.
  • Ook is geregeld welke verbindingenvan vitamines en mineralen men mag verwerken in een voedingssupplement. Voor vitamine A en vitamine D is er in Nederland ook een maximale hoeveelheid.
  • Hoe een etiket er precies uit moet zien en welke vermeldingen er moeten worden gemaakt staat in wetgeving.

Welke vitamines en mineralen zijn belangrijk voor de weerstand?
De ‘r’ zit weer in de maand, en dat betekent dat veel mensen een extra steuntje in de rug kunnen gebruiken, als het op de weerstand aankomt. Gezond eten, lekker bewegen, een frisse neus halen, goed slapen en stress vermijden zijn allemaal belangrijk voor je weerstand. Het gaat daarbij om je immuunsysteem. Je immuunsysteem heeft verschillende vitamines en mineralen nodig om optimaal te kunnen functioneren.

Dagelijks heb je vitamine C nodig om onder meer je weerstand op peil te houden. Maar soms lukt het even niet om voldoende groente en fruit te eten. Een supplement met vitamine C kan dan gewenst zijn.

Daarnaast zijn er nog andere vitamines en mineralen die je weerstand ondersteunen zoals, vitamine A, C, D, E, B6 en de mineralen ijzer, selenium en zink. Een combinatie van deze vitamines en mineralen vind je in een multivitamine supplement.

Kan het slikken van een multi met vet oplosbare vitamines (A, D, E en K) gevaarlijk zijn, in verband met opstapeling?
Het klopt inderdaad dat de vitamines A,D,E en K vet oplosbaar zijn en in het lichaam opgeslagen kunnen worden, Dit is niet direct gevaarlijk. De doseringen in multivitamines zijn over het algemeen zo afgestemd dat ze zorgen voor voldoende inname van verschillende vitamines en mineralen. Voor vitamine A, D en E zijn er door de Europese organisatie voor voedselveiligheid (EFSA) veilige bovengrenzen vastgesteld. Deze zijn:

  • Vitamine A: 3000 microgram
  • Vitamine D: 100 microgram
  • Vitamine E: 300 milligram

Doseringen van deze vitamines in supplementen op de Nederlandse markt zijn vaak lager. Voor vitamine A en D gelden wettelijke maximale hoeveelheden die ruim onder de veilige grenzen zitten. Maar hetzelfde als voor voeding geldt: teveel is nooit goed. Houd u dus aan het gebruiksadvies op de verpakking.

Is een multivitamine overbodig als je gevarieerd eet?
Nee, dit is niet waar. Mensen die gevarieerd eten kunnen nog steeds een tekort hebben aan bepaalde vitamines en mineralen. Dit is voornamelijk het geval voor specifieke doelgroepen, zoals zwangere vrouwen, jonge kinderen en bijvoorbeeld bij mensen die medicijnen slikken. Of wanneer je sport of veel stress ervaart.

Ook blijkt uit onderzoek dat veel Nederlanders nog niet volgens de richtlijnen van de Schijf van Vijf eten. Denk aan voldoende groente, fruit, vis en zuivel. Tekorten aan bepaalde vitamines en mineralen komen daarom nog regelmatig voor. Een multivitamine is daarom voor een groot gedeelte van de bevolking een nuttige aanvulling op de dagelijkse voeding.

Wat doet magnesium in het lichaam?
Magnesium heeft veel verschillende functies in het lichaam. Een voedingspatroon rijk aan het mineraal draagt dan ook bij aan een gezonder leven.

Magnesium is goed voor de spierkracht, spierontspanning en het uithoudingsvermogen van de spieren. Het kan helpen bij stijve, stramme spieren na sport.

Ook is het mineraal betrokken bij de overdracht van zenuwprikkels in de hersenen. Er zijn aanwijzingen dat bij inspanning en stress de magnesiumbehoefte verhoogd is. Dan kun je baat hebben bij wat extra magnesium. Magnesium heeft ook een ontspannende invloed en is daarmee goed voor de gemoedstoestand.

Daarnaast is magnesium erg belangrijk voor het vrijmaken van energie uit de voeding. Het wordt gezien als een echte boost voor je lichaam, omdat het je energieniveau weer kan opkrikken.

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.