Word je nou dik van avocado?

Een van mijn favo fruit soort!! ik eet avocado het liefst elke dag haha. Nu is het wel zo dat je veel op internet lees over avocado. “word je er dik van?, je mag er maar 1 per week eten…. Ik ga proberen antwoord te geven op deze vragen!

De avocado is een unieke vrucht. In tegenstelling tot andere vruchten bevat de avocado namelijk relatief veel: veel vet, vezels en energie. Waar veel vet is, zijn immers ook veel kilocalorieën, MAAR dit hoeft zeker niet verkeerd te zijn!! Het is een groot feest dat er zoveel goede stoffen in een avocado zitten.

Het feit dat de avocado leidt tot een gevuld gevoel, zorgt er ook voor dat het gemakkelijker is om verleidelijke snoep en snacks te laten staan. Zolang jouw totale voedingspatroon gezond is, en je niet te veel kilocalorieën binnenkrijgt, hoef je de avocado dus niet te zien als een dikmaker. En mag je echt wel als je daar zin in hebt elke dag avocado eten!

Enkele tips voor de avolovers!

  1. De sleutel tot een gezond voedingspatroon is variatie, dus het is niet nodig om iedere dag een avocado te eten. Alternatieve bronnen van onverzadigd vet zijn bijvoorbeeld ongezouten noten of notenpasta en vis (spread).
  2. Avocado is goed te combineren met groenten, zoals cherrytomaatjes en doperwten. Maak hier bijvoorbeeld een avocado-groentespread of (Mexicaanse) guacamole van. Dit is lekker voor op brood of bij de rauwkost.

Voedingswaarden van één gemiddelde avocado (180 gram)

Voedingswaarden 1 avocado percentage van dagelijkse behoefte *
Energie (kcal) 358 17,9
Koolhydraten (gram) 3,2 1,6
Eiwitten (gram) 3,4 7,6
Vetten (gram) 35,1 52,7
– waarvan verzadigd (gram) 4,0 18
– waarvan omega-3-vetzuren; alfa-linoleenzuur (gram) 0,13 5,7
– waarvan omega-6-vetzuren; linolzuur (gram) 2,7 60,8
Voedingsvezels (gram) 7,7 25,8
Vitamine A (µg) 18 2,3
Vitamine C (mg) 10,8 14,4
Vitamine D (µg) 0 0
Vitamine E (mg) 5,8 64,4
Vitamine K (µg) 37,8 36,0 **
Kalium (mg) 678,6 20,6 **
Magnesium (mg) 45 14,3

 

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.