Sport-Voeding tips!

 

Om sterker te willen worden (spieren opbouwen) of  andere sportprestaties te verbeteren is voeding de key. Zelfde geldt voor afvallen! In de sportwereld zijn de volgende drie voedingsstoffen erg belangrijk: eiwit, koolhydraten en vocht. Hierbij wat tips!

– Eet voldoende eiwitten over de dag
Bij krachtsport heb je over het algemeen meer nodig dan bij duursport. Hoeveel eiwit je nodig hebt hangt af van je gewicht én hoe intensief je traint.

– Eet om de 2-3 uur iets eiwitrijks
Dit is belangrijk voor spierbehoud, -herstel en –opbouw.  Bij het afvallen zijn eiwitten ook erg belangrijk voor de verzadiging.

– Eet direct na het sporten een eiwitrijk tussendoortje of maaltijd
Tijdens een goede training lopen de spieren schade op. Om de spieren zo snel mogelijk te herstellen en te laten groeien neem je een eiwitrijk tussendoortje of maaltijd binnen 30 minuten na de training.

– Neem eiwitten voor het slapen gaan
Wanneer de eiwitten voor het slapen gaan worden ingenomen, stimuleert dit de spieropbouw tijdens je slaap.

“Wist je dat eiwitshakes vaak overbodig zijn
en je de eiwitten uit je eigen voeding kan halen?”

– Neem koolhydraten voor (en na) het sporten
Koolhydraten geven energie en dit heb je nodig voor de training! Tijdens de training worden de koolhydraatvoorraden in het lichaam aangesproken. Om deze voorraden aan te vullen eet je na de training een tussendoortje of maaltijd met koolhydraten. Wanneer je wilt afvallen is dit niet persé nodig.

– Eet twee dagen voor een wedstrijd of tour meer koolhydraten
Dit om ook de koolhydraatvoorraden aan te vullen, zodat je straks voldoende energie hebt en van goede start kunt gaan.

– Vul het vocht aan na de training
Hoeveel vocht moet je precies aan vullen na een training? De volgende methode kun je gebruiken. Weeg jezelf voor en na de training. Het gewichtsverlies vul je dan met 150% aan! Bijvoorbeeld: je bent tijdens de training 0,3 kg verloren (=300 ml). Drink na de training 450 ml om het verloren vocht aan te vullen en de afvalstoffen af te voeren!

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.