Wanneer je suiker eet krijg je energie. Als brandstof zorgt suiker er dus voor dat je kunt denken en bewegen. Via het maagdarmkanaal komt suiker uiteindelijk als glucose in je bloed terecht. Samen met je mond en slokdarm is het maagdarmstelsel voor een zeer belangrijk deel verantwoordelijk voor de opname van energie, de opname van voedingsstoffen en de uitscheiding van afvalstoffen, ofwel: je spijsvertering.

 

Suiker zorgt ervoor dat de hersenen dopamine afgeven. Dopamine is een stof die je een gevoel van beloning geeft. En omdat het beloningscentrum in je hersenen wordt geactiveerd, ontstaat al gauw de behoefte aan nog meer suiker.

Is suiker verslavend?
Daar zijn niet alle onderzoeken het over eens…. “echt een verslaving vergelijken met drugs” Dat is niet de goede vergelijking, wel is het zo dat je door suiker, nog meer suiker wilt hebben en je hersenen geen stop geven. Dat moet je uit eigen krach doen; door te kunnen zeggen oke,” dit is het laatste wat ik eet aan suiker”.  Door suiker kan je ook een fijn gevoel krijgen, waardoor je meer wilt en uiteindelijk je toch rot voelt…. In een omgeving waarin zoete producten in overvloed worden aangeboden is het lastig om hier weerstand aan te bieden. Zeker als je last hebt van stress, moe bent en het makkelijk te grijpen is.

Het brein en de controle over eetlust
Calorierijk eten zoals suikerrijk eten kan ervoor zorgen dat je meer gaat eten. De controle over je eetlust wordt voor een belangrijk deel geregeld in de hypothalamus, een bepaald gebied in je hersenen. Eet je elke dag veel zoete producten en daarmee calorieën, dan kan dit leiden tot een ontstekingsreactie in de hypothalamus. Hierdoor kunnen bepaalde cellen, die normaliter de eetlust remmen, verloren gaan.

Is suiker slecht voor je hersenen?
Of suiker daadwerkelijk slecht is voor de gezondheid van je hersenen, kan niemand nog met 100% zekerheid zeggen. Wel hebben onderzoekers van de Boston University recent een verband gevonden tussen het drinken van suikerrijke dranken en een snellere veroudering van de hersenen.

Darmen,
Een normale spijsvertering verloopt zonder pijn en problemen. Een teveel aan fructose (vruchtensuiker) kan darmproblemen zoals diarree, buikpijn en/of een opgeblazen gevoel veroorzaken. Fructose komt relatief veel voor in vruchtensappen en frisdranken. Daarnaast ook in koek, snoep en kant-en-klaar-sauzen.

Te veel suiker kan darmproblemen veroorzaken
Als je veel suikerrijke producten eet en te weinig gezonde voeding, dan loop je de kans dat je te weinig gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en vezels binnenkrijgt. Door een onevenwichtig voedingspatroon kan je maagdarmklachten krijgen, zoals diarree. Echter, er is voor suiker geen wetenschappelijk bewijs dat het maagdarmklachten veroorzaakt.

Problemen voorkomen? Minder met suiker!
Matig zijn met suikerhoudende voedingsmiddelen kan dus helpen om darmproblemen te voorkomen. Vooral een teveel aan vrije suikers, dit zijn toegevoegde suikers en suikers in honing, siropen, vruchtensappen en vruchtenconcentraten, veroorzaakt bij mensen lichamelijke problemen.

Meer weten over? Neem contact met je op!

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.