Wat je juist niet moet doen , bij je clienten die je begeleid met emotie- eten!

 

1. Cliënten op de weegschaal zetten! In een diëtistenpraktijk wordt het vaak verwacht dat de focus op gewicht ligt. Dit kan bij emotioneel eters vaak verkeerd werken. In eerste fase is niet het gewicht belangrijk maar de onderliggende redenen en triggers die eetdrang uitlokken. Vermoed je emo-eten, leg dan uit aan je client dat gewicht in een latere fase zal worden aangepakt en dat je gaat voor een blijvend resultaat op lange termijn ipv korte termijn. Niet wegen dus!

2. Focussen op wat en hoeveel cliënten eten. Een echte voedingsanamnese hoeft niet, emo eters hebben vaak al zo een dieetgeschiedenis dat ze heus wel weten wat kan en niet kan. Het is belangrijk om te focussen op het hoe en het waarom van hun eetgedrag!
3. Te snel resultaat willen. Emo eters begeleiden vraagt tijd en geduld, het is een proces van vallen en opstaan, ook als coach moet je geduld uitoefenen en elke client op zijn eigen tempo begeleiden. Telkens weer de draad opnemen en met de juiste oefeningen cliënten tot inzicht brengen omtrent hun eetgedrag en eetdrang.
4. Zelf de oplossingen aanreiken en advies geven. Wil je blijvend resultaat, probeer dan de client zelf de antwoorden te laten geven door gerichte vragen te stellen. Het is als coach vaak op je tanden bijten om niet het goedbedoelde advies te geven, maar geloof me, je hebt zoveel meer resultaat als je client met eigen oplossingen aankomt, we spelen dan vooral op de intrinsieke motivatie.
5. De onderliggende oorzaken negeren. Vaak komen er bepaalde emotionele thema’s naar boven. In het begin wist ik niet altijd goed of ik als diëtiste cliënten daar wel bij kon begeleiden en bracht het gesprek altijd terug naar de voeding op zich. Nu weet ik dat deze onderliggende thema’s kunnen aangepakt worden om zo de echte behoefte te ontdekken. Als diëtiste vervangen we geen psycholoog, maar een eerste klankbord kunnen we zeker zijn!

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.