Vijf tips voor een geslaagde Anti-Dieetdag op 6 mei

Zaterdag 6 mei is het Anti-Dieetdag. Mensen over de hele planeet laten deze zaterdag hun dieet en weegschaal voor wat ze zijn. De dag is nu vooral een moment om zonder schroom toe te geven aan guilty pleasures, maar werd in het leven geroepen om te wijzen op de gevaren van te strikte diëten!

Weight Watchers internationaal komt met vijf tips voor deze dag.

Diëtist Nicky Somers en coach Anne-Sophie Grisar van Weight Watchers internationaal vinden de dag een uitgelezen moment om eens op een andere manier naar afvallen te kijken. Zij bundelden vijf tips voor een geslaagde Anti-Dieetdag die je daarna met gemak verder zet. Zo vinden ze dat streng en afvallen niet samengaan.

‘Als je jezelf teveel beperkingen oplegt, hou je het niet vol en komen de kilo’s er na verloop van tijd toch gewoon weer aan. Codewoord is een gezonde balans, die makkelijk in te passen in je leven waarbij er geen ‘verboden’ voeding bestaat. Dan is het eigenlijk elke dag een beetje Anti-Dieetdag.’

 

Tip 1. Weet waarom je eet

‘Als je fysieke honger hebt, knort je maag. Maar zelfs als je net gegeten hebt, kunnen externe prikkels je hongerig maken. Zoals gesprekken over een nieuw restaurant, televisiereclames of de geur van vers brood als je voorbij de bakker wandelt. Als je weet waarom je iets wilt eten, kun je bewustere keuzes maken. Probeer ook te weten te komen of je écht honger hebt, want soms verwarren mensen honger met dorst. Drink dus altijd eerst een glas water vóór je iets eet.’

Tip 2. Eet mindful

Neem voldoende tijd om te eten en ga ergens rustig zitten zonder afleidingen. Eet niet te snel, want de verzadiging komt pas na 20 minuten. Geniet vooral van de eerste hap. Neem de structuur, smaak en geur waar en kauw minstens 30 keer. Uit onderzoek blijkt dat de eerste happen het lekkerst zijn en je een tevreden gevoel geven.

Tip 3. Gun je je stuk chocolade

Wat niet mag, is vaak net hetgeen je zal willen. Als je het gaat uitstellen, dan wordt het verlangen alleen maar groter en geraak je gefrustreerd. Gun je daarom regelmatig iets lekkers zodat je kan genieten zonder schuldgevoelens. Wij raden altijd aan om elke week te proberen om in 80 procent van de gevallen voor gezonde voedingsmiddelen te kiezen, zoals volkoren producten, vis en groenten en fruit. De andere 20 procent kun je dan gerust genieten van een glas wijn of een stuk pizza.

Tip 4. Beweeg niet omdat het moet

Sporten is een woord dat mensen vaak afschrikt, en dat hoeft helemaal niet. Je kan ook gewoon bewegen door een extra wandeling te maken of te gaan shoppen. Zodra je beweging niet als een plicht, maar als iets positiefs gaat zijn – misschien zelfs als tijd voor jezelf – wordt het gemakkelijker.

Tip 5. Maak tijd voor me-time

Het kan wonderen doen om even tot rust te komen, dan kan je opnieuw heel de wereld aan. Het hoeft niet altijd een volledige dag te duren, je kan ook gewoon een beperkte tijd per dag inplannen om even te gaan zitten met een kopje koffie of thee bijvoorbeeld.

 

De Internationale Anti-Dieetdag vindt sinds 1992 elk jaar plaats op 6 mei. De dag werd in het leven geroepen in Groot-Brittannië om de gevaren van te strikte diëten onder de aandacht te brengen.

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.