“Mindfulness en veel bewegen helpen bij zware depressies”

 

Over het algemeen is er ook een gunstig effect merkbaar op chemische stoffen die een goede werking van de hersenen bevorderen, zeker voor mensen die in principe gezond zijn maar met een depressie kampen als gevolg van persoonlijke tegenslagen.

‘Er zijn zowel biologische als psychologische factoren in het spel’, zegt kinesitherapeut Davy Vancampfort van de Onderzoeksgroep Aangepaste Bewegingsactiviteiten en Psychomotorische Revalidatie aan de KU Leuven. Samen met Britse en Australische collega’s publiceerde hij opzienbarende meta-analyses van het effect van fysieke activiteit op depressiviteit in de vakbladen European Psychiatry en Journal of Psychiatric Research. Hun resultaten gingen lijnrecht in tegen de conclusies van kleinere overzichten van vijf jaar geleden. Die besloten destijds dat bewegen geen merkbaar effect had in de strijd tegen depressie.

‘Dat inzicht is de laatste jaren bijgestuurd, onder druk van nieuwe resultaten’, vertelt Vancampfort. ‘Tot voor kort ging men ervan uit dat bewegen alleen gunstig was bij een lichte of een matige depressie. Nu weten we dat het ook nuttig kan zijn om een zware depressie aan te pakken.

Regie over je lichaam
Bewegen als dusdanig is niet voldoende, je moet je er ook op concentreren. Dat kan verlichtend werken, omdat je zo het oeverloze malen in je hoofd, het eindeloos herkauwen van negatieve gedachten, doorbreekt. In tegenstelling tot medicatie geeft beweging mensen ook een vorm van zelfcontrole: ze krijgen weer de regie over wat er in hun lichaam gebeurt. Ook dat kan nuttig zijn.’

 

 

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.