De waarheid over voedingshypes

Hiermee halen we wat fabels uit de lucht over de voedingshypes!

“Kokosolie is gezond”
Kokosolie en andere producten met kokos zie je steeds meer. Velen beweren dat het gezond is en positieve effecten zou hebben, maar niet iedereen is hiervan overtuigd.

Kokosolie bestaat namelijk voor 92% uit verzadigde vetten. Verzadigde vetten staan erom bekend dat zij het LDL-cholesterol (de slechte vorm van cholesterol) laat stijgen in het bloed. Hiermee vormt LDL-cholesterol een risicofactor voor aderverkalking. Het Voedingscentrum geeft daarom ook het advies om het alleen bij uitzondering te eten.

Dus is kokosolie nou gezond of niet? Er zijn al vele onderzoeken gedaan naar kokosolie in relatie met hart- en vaatziekten. In 2016 zijn er verschillende onderzoeken bij elkaar gelegd en hier een conclusie uitgetrokken1. Er is gebleken dat kokosolie over het algemeen het totale en LDL-cholesterol in ruimere mate verhoogd dan plantaardige oliën met onverzadigde vetten, maar in mindere mate dan bij boter. Er wordt gesuggereerd dat consumptie van kokosvlees of kokossappen niet leidt tot nadelige cardiovasculaire uitkomsten. Uit het bewijsmateriaal tot op heden blijkt dat het vervangen van kokosolie met onverzadigde vetten zorgt voor een lager risico op hart- en vaatziekten.

“Suiker is gif en verslavend”
Een onderdeel van suiker is glucose. Wanneer koolhydraten in het lichaam worden verteerd, gaat het via de darmen de bloedbaan in als glucose. Glucose is brandstof voor de hersenen en het hele lichaam. Suiker is van zichzelf niet schadelijk voor ons lichaam en is dus geen gif. Mocht je duur- of krachtsporter zijn, dan heb je koolhydraten, en daarmee ook suikers, nodig voor energie, uithoudingsvermogen en herstel!
Werkt suiker nou verslavend? Ook zijn er verschillende onderzoeken bij elkaar gelegd over suikerverslaving aan het eind van 20162. Er is weinig bewijs om suikerverslaving bij mensen te ondersteunen. Er wordt verondersteld dat het verslavingsachtig gedrag bij dieren, zoals eetbuien, zich alleen voor doet wanneer ze afwisselend toegang hebben tot suiker. Dit gedrag komt waarschijnlijk doordat ze afwisselend toegang hebben tot zoet smakende of zeer smakelijke gerechten, niet door de neurochemische effecten van suiker.

“Glutenvrije producten zijn gezonder”
Tegenwoordig zie je al veel producten in supermarkten met daarop ‘glutenvrij’. Er zijn mensen die glutenintolerant zijn en dus niet tegen gluten kunnen. Zij moeten een glutenvrij dieet volgen om geen klachten te hebben.

De meesten van ons hebben geen gluten-intolerantie en hoeven geen glutenvrij dieet te volgen. Gluten komen namelijk ook voor in gezonde producten, zoals speltbrood, roggebrood,  volkoren knäckebröd, havermout, couscous, etc. In deze producten zitten vol gezonde voedingsstoffen.

Volgens een studie3 met mensen die coeliakie hebben (gluten-intolerant) hebben een verminderde inname van voedingsvezels en verschillende micronutriënten, zoals vitamine B1, magnesium, calcium, ijzer, zink en foliumzuur. Met glutenvrije producten kan je dus risico op tekorten lopen. Glutenvrije producten zijn dus niet gezonder!

Wetenschappelijke onderzoeken
1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4892314/
2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5174153/
3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=)+Nutritional+inadequacies+of+the+gluten-free+diet+in+both+recently-diagnosed+and+long-term+patients+with+coeliac+disease.

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.