De zomer komt eraan en ik wil nog wat (veel) kilo’s kwijt!

Eindelijk, nog 3 maanden en dan is het weer zomer! Niet iedereen is daar heel even blij mee, want het wordt ook weer tijd voor rokjes, jurkjes, korte broeken en bikini’s. Je had zo’n goed voornemen om met het nieuwe jaar gezonder te gaan eten en/of meer te gaan bewegen om af te vallen. Waarschijnlijk herken je het als hier weinig tot niets van gekomen is. Dus wat is nu een goed dieet om snel af te vallen zodat je straks die mooie bikini aan kan?

Het antwoord is: geen enkel dieet is goed waarbij je snel afvalt. Helaas zaten we niet op dit antwoord te wachten, maar het is waar. Het brengt namelijk veel en serieuze nadelen met zich mee.

Waarom is snel afvallen niet goed?
Ten eerste, wanneer je veel kilo’s verliest in een korte tijd, doe je je lichaam véél ste kort. Dat je veel kilo’s verliest in een korte tijd, komt doordat je erg weinig calorieën binnenkrijgt t.o.v. wat je nodig hebt. Dit wordt ook wel een crashdieet genoemd. Hierbij krijg je niet voldoende eiwitten, vitamines en mineralen en essentiële vetzuren binnen die je lichaam in zekere mate nodig heeft! Het gevolg hiervan is dat je een tekort aan voedingsstoffen hebt, oftewel je bent ondervoed.

Zelfs als je overgewicht of een gezond gewicht hebt, kun je ondervoed zijn. Bij ondervoeding gaat je lichaam slechter functioneren door een tekort aan voedingsstoffen en verminderde spiermassa. De kilo’s die je in een korte tijd verliest bestaat uit vocht, vet, maar ook spiermassa. Spiermassa is hetgeen wat je echt niet wil verliezen! Spiermassa is belangrijk voor je conditie, kracht en uithoudingsvermogen. Ook zorgt spiermassa voor een hogere ruststofwisseling, doordat spierweefsel calorieën nodig heeft. Dit betekent dat je in totale rust meer calorieën verbrandt.
Verder heeft ondervoeding nog meer gevolgen, waaronder:

– Een verminderde werking van het afweersysteem
– Vertraagde wondgenezing
– Langzamer herstel na een ziekte of operatie en meer complicaties
– Verminderde hart- en longcapaciteit

En er zijn nog meer nadelen…
Als ik het zo mag zeggen is het één grote lijdensweg; je doet je lichaam en jezelf tekort! Je ervaart op vele momenten van de dag een hongergevoel en wat lekkers is uit den boze. Ik vind het knap als een mens dit vol kan houden! Het feit is: dit kan een mens niet… diëten worden niet lang volgehouden. Het gevolg hiervan is dat je naar je eigen voeding grijpt en uiteindelijk dezelfde kilo’s (of zelfs meer) aankomt. Dit wordt ook wel het Jojo-effect genoemd. Voor de zomer veel kilo’s afvallen en daarna weer meer kilo’s aankomen? Ik pas!

Wat nu?
Gezond afvallen betekent 0,5 – 1 kg gewichtsverlies per week. Hoe ga je dat doen? Een dieet volgen is geen goed idee, want hierna val je weer in je oude eetpatroon. Je eigen eetpatroon aanpassen, dat is de oplossing! Maak steeds kleine aanpassingen, want het moet vol te houden zijn en leuk voor jezelf blijven. Belangrijk is om bij het afvallen wat minder te gaan eten én gezonder. Gezonder gaan eten is belangrijk voor voldoende voedingsstoffen en minder calorieën. En natuurlijk mag je een keer wat lekkers, maar houd het bij mate en doe dit niet te vaak. Ook is meer bewegen een belangrijk onderdeel. Nogmaals: beetje bij beetje! Ga niet als een gek van 1 keer per week sporten naar 5 keer, want dit houd je niet vol én het is niet nodig. Je kan ook de fiets nemen naar werk of maak een stevige wandeling na het eten. Nu het steeds lekkerder weer wordt, kan ik hier persoonlijk erg van genieten!

Houd je doel voor ogen! Iedereen is mooi, welk lichaam je ook hebt. Ben je wat onzeker en zou je toch nog graag wat willen afvallen? Maak een afspraak!

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.