Onderzoek

 

De Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) wil een maximum van 21 milligram vitamine B6 in voedingssupplementen voor een volwassene.
Dat stelt het bureau Risicobeoordeling & onderzoeksprogrammering (BuRO van de NVWA in een advies aan minister Edith Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

 

Maximum vitamine B6
Door een maximum te stellen wil de NVWA negatieve gevolgen voor consumenten voorkomen. In hun dagelijkse voeding krijgen ze namelijk voldoende vitamine B6 binnen. Toch zijn er nog steeds mensen die daarnaast supplementen slikken.

 

Gezondheidsrisico’s
Het innemen van te veel vitamine B6 brengt risico’s met zich mee. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot aandoeningen aan de zenuwen in armen en benen (perifere neuropathie). Daarom adviseert de NVWA de inname te begrenzen op 21 milligram per dosis vitamine B6, voor kinderen zal deze lager zijn.

 

Wetgeving vitaminepreparaten
De NVWA wil de maximum dagdosering vitamine B6 in vitaminepreparaten vaststellen in nationale wetgeving.

 

Gezondheidsklachten
Regelmatig bereikte de NVWA gezondheidsklachten die verband hielden met het gebruik van vitaminepreparaten met te veel vitamine B6. Hierop besloot het overheidsorgaan onderzoek te doen naar een maximale dagdosering.

 

De NVWA benadrukt dat het importeurs en producenten van vitamine B6 supplementen in de periode voor de wetswijziging wijzen op hun verantwoordelijkheid.

 

 

Verschillende vormen van vitamine B6
Is een wateroplosbaar vitamine

De chemische naam van vitamine B6 is pyridoxine, maar het kan ook voorkomen in een net iets andere vorm als pyridoxal of pyridoxamine. Of deze vormen zijn gekoppeld aan een fosfaat, zoals pyridoxinefosfaat, pyridoxalfosfaat en pyridoxaminefosfaat. In supplementen zit meestal pyridoxine gekoppeld aan chloride: pyridoxine hydrochloride. Deze verschillende vormen van vitamine B6 zijn onderling uitwisselbaar. Uiteindelijk werken ze in het lichaam hetzelfde.

 

Opname van vitamine B6
Alle vormen van Vitamine B6 worden opgenomen door de darmcellen en omgezet in pyridoxal. Het wordt via het bloed naar de lever vervoerd waar het wordt omgezet in de biologisch actieve vorm pyridoxalfosfaat. In deze vorm doet vitamine B6 zijn werk in het lichaam.

 

De opname van vitamine B6 uit een gemiddelde voeding is ongeveer 75%. Er bestaan hierbij geen grote verschillen tussen de verschillende vormen van vitamine B6. De opname van vitamine B6 uit een supplement wordt geschat op 95%.

 

Bronnen van vitamine B6
Vitamine B6 zit in vlees, eieren, vis, noten, brood en graanproducten, peulvruchten, groente, melk- en melkproducten en kaas.

 

Vitamine B6 is belangrijk voor de stofwisseling, vooral voor de afbraak en opbouw van aminozuren. Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten. Vitamine B6 reguleert de werking van bepaalde hormonen en is nodig voor de groei, de bloedaanmaak en een goede werking van het immuunsysteem en het zenuwstelsel.

 

Te weinig vitamine B6
Langdurig ernstige tekorten kunnen leiden tot bloedarmoede, zenuwaandoeningen en een verminderde weerstand. Bij pasgeboren baby’s kan een tekort leiden tot stuipen. In Nederland komt een tekort aan vitamine B6 nauwelijks voor.

 

Supplementen
Er zijn supplementen op de markt die meer vitamine B6 bevatten dan de aanvaardbare bovengrens.

 

Het gebruik van vitaminesupplementen is voor de meeste mensen niet nodig, omdat het geen extra gezondheidsvoordeel oplevert. Als je wel een vitaminesupplement gebruikt, dan geldt het advies om niet meer dan 100% procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) te nemen. Deze informatie vind je op het etiket. In het geval van vitamine B6 neem je dus niet meer dan 1,5 milligram per dag via een supplement.

 

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) stelt dat er niet meer dan 21 milligram vitamine B6 in vitaminesupplementen zou moeten zitten. Supplementen met hogere doseringen kunnen een nadelig effect hebben op je gezondheid. De NVWA heeft de 21 milligram gebaseerd op de aanvaardbare bovengrens, en heeft daarbij rekening gehouden dat ook een deel van vitamine B6 uit de voeding komt. Neem dus in ieder geval geen supplementen met meer dan 21 milligram vitamine B6 per dag.

 

Als je een vitamine B6-supplement gebruikt en je hebt klachten dan raden we aan om contact op te nemen met je huisarts.

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.