Peulvruchten geven meer verzadiging na de maaltijd dan vlees. Dit blijkt uit een onderzoek dat is gepubliceerd in Food & Nutrition.

“Er is volgens de onderzoekers nog weinig bekend over het effect van plantaardige voeding op de eetlust”

Plantaardig eiwit
Het onderzoek laat zien dat eiwitrijke maaltijden die bonen en erwten bevatten een hoger verzadigingsgevoel geven dan eiwitrijke maaltijden met kalfs- of varkensvlees. Ook een lage-eiwitmaaltijd met peulvruchten bleek meer verzadiging te geven dan een eiwitrijke maaltijd met vlees.

 

Vezels
Professor Anne Raben van de Universiteit van Copenhagen, een van de onderzoekers van deze studie, verklaart het verschil in verzadigingsgevoel ‘doordat er in de eiwitrijke maaltijd met peulvruchten een significant grotere hoeveelheid vezel aanwezig is dan in de eiwitrijke maaltijd met vlees’.

 

Pasteitjes en aardappels
De onderzoekers lieten 43 gezonde mannen drie verschillende soorten maaltijden eten. Eén was een eiwitrijke maaltijd met kalfs- en varkenspasteitjes, de ander was een eiwitrijke maaltijd met pasteitjes van bonen en erwten en in de laatste wat een maaltijd lager in eiwitten. Bij de lage-eiwitmaaltijd werden minder peulvruchten in het gerecht verwerkt gebruikt en werd in plaats daarvan aardappel toegevoegd.

 

Eiwit de kop in gedrukt
Er is nog meer onderzoek nodig om sterker te bewijzen dat de conclusies kloppen. De bevindingen van deze studie kunnen volgens haar wel een bijdrage leveren aan het algemene idee dat mensen over verzadigingsgevoel hebben. Vaak wordt gedacht dat er grote hoeveelheden eiwit moeten worden geconsumeerd om een verzadigd gevoel te krijgen.

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.