Dagelijks meer staan en laagintensief bewegen lijkt beter te zijn voor mensen met diabetes dan een uur per dag intensief sporten. Dat stelt Bernard Duvivier, onderzoeker op de afdeling Humane Biologie en Bewegingswetenschappen aan de Universiteit van Maastricht. Het onderzoek is gepubliceerd in het Europese wetenschappelijk tijdschrift Diabetologia.

diabetes-dietist

De norm voor mensen met diabetes houdt in dat zij elke dag een half uur tot een uur intensief moeten bewegen. Uit het nieuwe onderzoek blijkt deze norm niet voldoende te zijn. Laagintensief bewegen, zoals staan, slenteren of wandelen heeft volgens Duvivier een veel positiever effect. ‘Voorwaarde is wel dat het calorieverbruik bij beide vormen van beweging aan elkaar gelijk zijn.’

Beweegregimes
De onderzoekers bekeken drie soorten beweegregimes. De deelnemers volgden elk regime vier dagen achter elkaar op en tussen twee regimes in zat een periode van tien dagen rust. In het eerste regime moesten de deelnemers 14 uur zitten en daarnaast twee uur lopen of staan. Bij het tweede regime werd 13 uur gezeten en één uur intensief gefietst. Gedurende het derde regime moesten de deelnemers 9 uur zitten, twee uur wandelen en drie uur staan.

Staan en rustig bewegen beter
Op de laatste dag kregen de deelnemers voorverpakte maaltijden. De onderzoekers voerden een 24-uur- suikermeting uit met behulp van een suikersensor in de buik. De daaropvolgende dagen werd bloed afgenomen om suiker, insulineresistentie en vetwaarden te meten. Zowel bij het tweede als bij het derde regime waren verbeteringen van de suiker- en vetwaarden zichtbaar. De insulineresistentie was bij het derde regime, waarbij mensen twee uur moesten wandelen en drie uur moesten staan, beter dan bij het regime waar één uur per dag moest worden gesport.

Eén uur sporten compenseert niet
Duvivier: ‘De onderzoeksresultaten tonen aan dat één uur sporten de nadelige effecten van een hele dag zitten niet volledig kan compenseren en dat vooral minder zitten zeer belangrijk is voor mensen met suikerziekte. Daarnaast suggereren de resultaten ook dat bij mensen met suikerziekte (langzaam) wandelen een alternatief kan zijn voor sporten om de suikerwaarden beter onder controle te houden’

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.