“Als je voor het slapen gaan 2 glazen melk drinkt, bouw je spiermassa op”

tahnee-dietist-blog-praktijk-eiwitten

Dit blijkt een goed voedingsadvies te zijn voor ouderen ter preventie van verlies van spiermassa (ofwel sarcopenie).

Het effect van het nuttigen van eiwitten op het aanmaken van spieren is vooral ’s nachts groot. In de nacht lijkt het lichaam helemaal in rust te zijn, maar in werkelijkheid is het hard bezig met herstelwerkzaamheden. Door de verhoogde beschikbaarheid van aminozuren in het bloed, wordt de nachtelijke aanmaak van spieren gestimuleerd.

Uit onderzoek blijkt dat het eiwit uit een glas melk dat je drinkt voor het slapen gaan, gebruikt wordt voor de aanmaak van spierweefsel (zonder dat je hiervoor hoeft te sporten). Hoe fijn!!!

Deze bevinding is vooral belangrijk voor ouderen en mensen die vaak ziek zijn. (jammer voor onze jonge lezers)

Het mooiste zou zijn, dat ouderen zo lang mogelijk gezond en vitaal blijven en dat bedlegerige patiënten zo snel mogelijk herstellen. Het op peil houden van spiermassa en -kracht is daarbij een belangrijke schakel, maar soms is dat lastig.

Dit relatief eenvoudige voedingsadvies kan bijdragen aan spierverlies bij ouderen.

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.