” Suppletie met magnesium verlaagt de bloeddruk. Dit blijkt uit een meta-analyse die gepubliceerd werd in het tijdschrift Hypertension”

magnesium-dietist-tahnee

Wat is magnesium
Magnesium is een mineraal. Mineralen zijn belangrijk voor je gezondheid. Ze zorgen ervoor dat vitaminen hun werk kunnen doen in je lichaam. Het mineraal magnesium stuurt meer dan 300 verschillende enzymen aan. Deze enzymen zorgen ervoor dat allerlei processen in je lichaam goed verlopen.

Functie van magnesium
-De ontspanning van je spieren, zenuwen en bloedvaten
-Het vrijmaken van energie uit voeding
-De vorming van gezonde tanden en botten
-Verhoogde weerstand tegen spanning en stress
-Versterking van het geheugen en concentratievermogen
-De bevordering van de gezondheid van je hart en bloedvaten
-Stevigheid van het skelet
-De overdracht van zenuwprikkels en het goed functioneren van je spieren

Je lichaam kan zelf geen magnesium aanmaken, dus dient het uit je voeding opgenomen te worden.
-Groene bladgroenten
-Tarweproducten
-Melassestroop
-Zonnebloempitten
-Sojaproducten
-Noten
-Pinda’s
-Bonen
-Granen
-Zaden
-Roggebrood
-Bananen
-Frambozen
-Avocado
-Schelpdieren
-Kokos
-Hard water (afhankelijk van het magnesiumgehalte van het drinkwater

De hoeveelheid magnesium die je dagelijks binnen dient te krijgen verschilt.
Voor mannen is deze hoeveelheid 300 – 350 milligram per dag.
Voor vrouwen is het dagelijks 250 – 300 milligram.

Onderzoek
Er werden 34 relevante studies geselecteerd uit de medische databanken Medline en Embase. Het betrof in totaal 2028 proefpersonen met een normale dan wel verhoogde bloeddruk. In de meeste studies werd gedurende drie maanden gesuppleerd met een dosis van 368 mg magnesium per dag. Dit leidde tot een significante reductie van zowel de boven- als onderdruk met respectievelijk 2,00 mmHg en 1,78 mmHg. De bloeddrukdaling ging gepaard met een toename van de magnesiumspiegel in het bloedserum van 0,05 mmol/l. Suppletie met 300 mg magnesium per dag gedurende een maand was voldoende om de serumspiegel van dit mineraal te verhogen en een significante bloeddrukdaling te bewerkstelligen. De serumspiegel van magnesium was significant omgekeerd gerelateerd aan de diastolische bloeddruk: hoe hoger de magnesiumspiegel, hoe lager de onderdruk. Voor de systolische bloeddruk werd dit verband niet gezien.

De resultaten laten een causaal verband zien tussen de magnesiumspiegel en de bloeddruk, ondanks dat een magnesiumbepaling in het serum niet de optimale biomarker is voor de totale magnesiumstatus. Slechts 0,3% van het totale magnesiumgehalte is immers aanwezig in het bloedserum.

Zhang X, Li Y, [..], Song Y. E ffects of Magnesium Supplementation on Blood Pressure: A Meta-Analysis of Randomized Double-Blind Placebo-Controlled Trials. Hypertension 2016; 68(2):324-33

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.