food-dietist-tahnee

“Volgens een onderzoek van adviesbureau Schuttelaar & Partners kunnen attractieparken en dierentuinen veel meer doen om hun gasten gezond eten en drinken aan te bieden”

Uit het onderzoek komt naar voren dat gezonde keuzes beperkt beschikbaar zijn en daarnaast nauwelijks vindbaar tussen het overdadige aanbod van ongezonde lekkernijen. Voor kinderen biedt slechts een op de vijf attractieparken een gezonde verrassing aan. Uit het onderzoek blijkt daarentegen dat driekwart van de consumenten het een goed idee vindt als dagattracties gezonde producten meer zouden promoten.

Vette, zoute en zoete gerechten
Het adviesbureau heeft haar onderzoek uitgevoerd onder 31 attractieparken en dierentuinen. Het blijkt dat de lunch de vaakst genuttigde maaltijd is tijdens een dagje uit. Als wordt gekeken naar de menukaarten blijkt dat voornamelijk vette, zoute en zoete lunchgerechten worden aangeprezen. Vaak worden ook gezondere gerechten als belegde broodjes, soep of salades aangeboden, maar deze zijn volgens consumenten lastig vindbaar.

Gezond eten geen sprookje
Suzanne van der Pijll van Schuttelaar & Partners vindt dat attractieparken en dierentuinen meer verantwoordelijkheid kunnen en moeten nemen. ‘Veel mensen willen graag gezonder eten en drinken, maar vinden dit vaak lastig. Wij zien dat het mensen vooral tijdens een dagje uit erg moeilijk wordt gemaakt. Gezond eten hoeft toch geen sprookje te zijn?’ Ook in commercieel opzicht vindt Van der Pijll dat attractieparken kansen missen: ‘Nu nemen veel mensen eten en drinken mee van huis om nog iets gezonds binnen te krijgen. Dat is gemiste omzet’.

Dierenpark Amersfoort en de Efteling (Maison van de Boer) hadden volgens het adviesbureau de beste resultaten.

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.