dietistenpraktijk-tahnee-lifestyle

Gedroogd fruit blijkt toch niet zo slecht te zijn als gedacht! Elke mondzorgorganisatie adviseert om juist geen gedroogd fruit te nemen. Dit komt omdat de kleine fruit stukjes aan het gebit zou blijven plakken en het moeilijk weg te krijgen is als je niet goed zou poetsen. Een nieuw onderzoek geeft aan dat er te weinig wetenschappelijk bewijs is om ze zeggen dat gedroogd fruit slecht is voor je gebit.

 

“Om dit echt wetenschappelijk te kunnen onderbouwen is er meer onderzoek nodig”

 

Wel ontdekte de onderzoeker juist een mogelijk positieve effecten van gedroogd fruit op mondgezondheid. Zo moet je flink kauwen om fruit klein te maken, dit bevorderd de speekselproductie. Daarnaast bevat fruit verschillende gezondheid bevorderende stoffen, die juist voordelen kunnen opleveren.

 

  • Bevat veel vezels, tussen de 3 en 10 gram per 100 gram
  • Weinig vet
  • Natuurlijke suikers
  • Nuttige micronutriënten

 

Gedroogd fruit is gezond, maar ik zou gedroogd fruit niet vervangen voor vers fruit! Het is zeker een gezonde vervanger voor snoep.

 

In gedroogd fruit verdwijnt de vitamine C, wel zitten er nog andere gezonde voedingstoffen in. Het is rijk aan vitamine B1, B6, foliumzuur, magnesium, ijzer en kalium. Vezels zorgen voor een goed werkende stoelgang, goed voor je hart en bloedvaten en zorgen voor een langer vol gevoel in je maag. Gedroogd fruit heeft een gunstig effect op je cholesterol, dankzij de aanwezigheid van de antioxidanten, die het goede cholesterol (HDL) beschermen en een ontstekingsremmende werking heeft.

 

 

Gedroogd fruit plakt en is zoet, waardoor er stukjes aan je tanden kunnen blijven plakken. Blijf dus goed poetsen!

 

 

Tahnee, (kinder) Diëtist bij JTV in Oss en Cuijk.

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.