dietistenpraktijk-tahnee-lifestyle

Wat is het Vinkje nou eigenlijk? dit jaar hebben we het vinkje al meerdere keren voorbij zien komen op het nieuws!

Voedingsmiddelen met minder suiker, zout, verzadigd vet en calorieën bevatten dan vergelijkbare producten, kunnen in aanmerking komen voor een Vinkje. (is dat dan binnen de product groep of voor alle voedingsmiddelen samen?, hier ontstaat de eerste verwarring al!)

” binnen elke product groep word gekeken naar welke de gezondere keus zou zijn… dus ongezonde voedingsmiddelen kunnen een blauw vinkje krijgen… te bizar toch? “

Er zijn twee Vinkjes: een Vinkje met een groene cirkel en een vinkje met een blauwe cirkel. Het groene Vinkje staat voor een ‘gezondere keuze’ en is te vinden op producten die voorkomen in de Schijf van Vijf. Het blauwe Vinkje, de ‘bewuste keuze’, wordt gebruikt voor producten die buiten de schijf vallen. Dat kunnen soepen en sauzen zijn, maar ook frisdrank, chips en frituurvet. (helemaal niet gezond? voor af en toe!)

Het vinkje is in 2006  Nederlandse levensmiddelenindustrie in met het ‘Ik kies bewust’-logo, dat inmiddels het Vinkje heet.

Het doel: ‘De voedingsmiddelenbranche stimuleren de kwaliteit van het aanbod te verbeteren en mensen helpen kiezen voor verbeterde producten.’ De Vinkjes staan nu op meer dan 7.000 voedselproducten, aldus het Voedingscentrum. Helaas is dit niet gelukt en zijn er al jaren twijfels over het Vinkje!

De Stichting Ik Kies Bewust beheert het logo en wordt bestuurd door vertegenwoordigers uit de voedingsindustrie, onder andere van Unilever, FrieslandCampina en Albert Heijn. Je leest het goed……….

Het Ministerie van Volksgezondheid ondersteunt het Vinkje. Ook het Voedingscentrum staat achter het Vinkje, omdat het Vinkje nu eenmaal het enige officiële logo voor gezondere voeding is.

Een gezondheidsbevorderend logo, zoals het Vinkje, kan helpen om een gezondere keuze makkelijker te maken. Dat stelt het Voedingscentrum vandaag in een extra nieuwsbrief voor professionals, waarin uitleg wordt gegeven over de voedingsapp die het Voedingscentrum in opdracht van het ministerie gaat ontwikkelen.

Minister Schippers van VWS heeft aangekondigd dat het Vinkje-logo zal verdwijnen, maar ‘de nieuwe app van het Voedingscentrum is iets anders dan het Vinkje: de app zal meer en persoonlijkere informatie geven dan een logo op de voorkant van een verpakking kan bieden. Een app wordt niet door iedereen gebruikt en een dergelijk gezondheidsbevorderend logo kan helpen om een gezondere keuze makkelijker te maken’, aldus het Voedingscentrum.

Voorwaarden
‘Voorwaarden daarvoor zijn dat alle consumenten het logo begrijpen én dat alle fabrikanten en retailers meedoen’, stelt het Voedingscentrum. ‘VWS heeft een commissie van deskundigen aangewezen om een uitspraak te doen over en onderzoek te doen naar de werking van een logo in het maken van een gezondere keuze en de mogelijkheden om innovatiekracht te bevorderen. Integrale, samenhangende aanpak blijft nodig.’

Voedingsapp niet genoeg?
Het Voedingscentrum gaat in de nieuwsbrief in op de geluiden dat een voedingsapp niet genoeg is om een gezond eetpatroon te bereiken. ‘Daar zijn wij het helemaal mee eens. Er is veel meer nodig. Een app is een stap in een samenhangend pakket van maatregelen voor gezond gedrag.’

Minister Schippers heeft aangekondigd af te willen van het Vinkje en het Voedingscentrum de opdracht gegeven een voedingsapp te ontwikkelen die kan helpen bij het maken van een gezondere keuze. De app zou door barcodes van producten te scannen op de plek van aankoop meer gepersonaliseerde informatie aan de consument moeten geven. Volgens het Voedingscentrum is dit alleen niet genoeg voor het bereiken van een gezond eetpatroon: ‘Daarvoor is een samenhangend beleid noodzakelijk, dat zowel inzet op het individu als op het gezonder maken van de omgeving.’ Naar verwachting is de app eind 2017 klaar.

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.