Reuma en voeding

Diëtist, afvallen, pure voeding, voedingadvies, dieet, jong en oud, Diëtistenpraktijk Tahnee Lifestyle

 

Bijna 2 miljoen volwassen en 3.000 kinderen hebben reuma en 1,6 miljoen mensen zijn onder behandeling van een arts! Dat kost de maatschappij ongeveer 3,2 miljoen euro per jaar (Reumafonds 2016) Deze kosten kunnen omlaag, maar hoe? zou je nu denken. Elke vorm van reuma is natuurlijk niet fijn, er bestaan ongeveer 40 soorten. We zijn meer dan Reuma en kunnen zeker hier wat aan doen. Niet wachten tot je elke dag je medicijnen krijgt, je kan zelf wat doen. Jij bent verantwoordelijk voor jezelf en niemand anders. Voeding en beweging, daar ligt een hele mooie combinatie! Waar nog weinig wetenschappelijke onderzoeken over te vinden zijn, maar degelijk verbanden zijn dat je zelf iets kan doen tegen de ontstekingen in je lichaam. Hoe mooi is dat “voeding en beweging als medicijn? ”

Natuurlijk ben je niet meteen medicijn vrij maar de eerste stap is gezet. Volgends het Reumafonds is nog weinig bekend over het effect van voeding op reuma, oke wetenschappelijk. Net zoals de schrijver van het boek gewrichten en voeding geloofd hij er ook in dat voeding een factor is die juist wel werkt en waar we veel mee kunnen doen! Ook heb ik met veel mensen gesproken die reuma hebben en zelf ondervonden wat echt een goede balans in voeding en leefstijl doet met reuma en ook echt medicijn vrij kunt leven. Grappig hè ik zeg geen reumapatiënten, dat komt omdat je de reuma door vaak erfelijke belasting van je voorouders of ouders geërfd hebt. Je bent de reuma niet!!

 

“De conditie van het gehele lichaam telt”

 

Gezonde voeding en leefstijl is voor iedereen belangrijk. Dat weten we allemaal. Voor mensen die reuma bij zich dragen is het extra belangrijk om een juiste balans te vinden met voeding, leefstijl en beweging. Hoe zou een voedingspatroon eruit kunnen zien. Dit heeft heel veel weg van een mediterrane voeding

  • Geen of zo weinig mogelijk geraffineerde suiker.
  • Rijk aan volle producten, let op met verzadigde vetzuren.
  • Kalkrijke voeding, geen klei dus haha! (Amandelen, rozijnen, zuurkool etc.). Is aan te raden bij kinderen in de groei!
  • Vezelrijke voeding (maar kijk uit met zetmeel, zetmeel kan de ontsteking opwekken in het lichaam).
  • Verse producten (hoeft niet biologisch te zijn, daar zijn de meningen ook over verdeeld) Zoals fruit, groente.
  • Vlees en vis.
  • Bij artrose in heupen en knieën is het aan te raden om te letten op de calorieën inname.
  • Een voedingspatroon rijk aan onverzadigde vetten, zoals vis in de plaats van vlees neem dan vette vis. Dit heeft te maken met de omaga-3, dit zou de ontstekingen in het lichaam verminderen. Waardoor je minder of minder heftige medicijnen nodig hebt.
  • Ik raad aan om altijd iedere dag vitamine D te slikken.
  • Ook raad ik aan Glucosamine capsule te slikken, let op welk merk je neemt! Dit bevorderd de soepelheid in de spieren en gewrichten.
  • Daarbij is Kurkuma een fantastisch kruid wat kan helpen helemaal van de medicijnen af te komen. Dit is een geelwortel, wordt in India veel gebruikt in de curry of als thee en het is een ontstekingsremmend kruid (werkt niet bij iedereen, het kan geen kwaad voor je lichaam dus het proberen waard)
  • Verminder juist de ontstekingbevorderende voeding dat is dus zetmeel en zuivel of een combinatie, Wil je dit uitzoeken ga naar een diëtist die kan je helpen.

Begin nooit zelf een dieet, ga naar uw arts of raadpleeg een diëtist die daarin gespecialiseerd is!

 

Ook leefstijl adviezen kunnen vaak helpen, je kent zelf je lichaam het beste.

  • Slapen is zoooo belangrijk!!, rust, ontspanning op de juiste tijd.
  • Stofwisseling blijven activeren, na je 30ste gaat je stofwisseling van nature langzamer werken.
  • Een keer in de zoveel tijd je lichaam ontgiften is soms wel goed voor je lichaam om zo weer even wakker geschud te worden. Je lever heeft van nature al een ontgift werking dus het hele jaar detoxen heeft echt geen zin, geloof me! Wat alle voedingsgoeroes ook zeggen lalalaaaa! Dus je kan best wel is een keer per jaar vasten of sapvasten.
  • Zorg voor een goede darmwerking, weet je eigenlijk wel hoe je ontlasting eruit ziet?
  • Zorg voor een goede balans in je ademhaling, genoeg zuurstof voorziening en veel buitenlucht werkt!
  • Lach en geniet van het leven!

“Je leest het, alles draait om balans balans en balans”

Heb je nou vragen over voeding en reuma, leefstijl en reuma of bewegen met reuma ben je altijd welkom voor vragen

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.