schijf van vijf 2016,Diëtist, afvallen, pure voeding, voedingadvies, dieet, jong en oud, Diëtistenpraktijk Tahnee Lifestyle

Nederland
Sinds 22 maart 2016 is de nieuwe schijf van vijf  gelanceerd. Wat is nieuw?
  1. De aanbeveling voor groente is omhoog gegaan van 200 gram naar 250 gram naar dag, en er zijn nieuwe adviezen voor wekelijks een portie peulvruchten en dagelijks een handje noten. Bewerkt vlees staat niet langer in de Schijf van Vijf en het ideale menu bestaat uit een afwisseling van vlees, vis, peulvruchten, noten en ei. 3 koppen groene of zwarte thee per dag bevordert de gezondheid.
  2. De wetenschap achter de Schijf van Vijf is voortdurend in ontwikkeling, ook in de afgelopen jaren zijn  de adviezen regelmatig bijgesteld.
  3. Voorheen stonden productgroepen in zijn geheel in de Schijf van Vijf: alle groente en fruit, alle zuivel, alle graanproducten, al het vlees en alle vetten. Deze waren ingedeeld in voorkeurs-, middenweg- en uitzonderingsproducten. In de nieuwe Schijf van Vijf staan alleen producten die de meeste gezondheidswinst opleveren. Producten zoals bewerkt vlees, groente waaraan zout is toegevoegd, gezoete zuivel en harde vetten zijn hiermee dus verdwenen uit de Schijf van Vijf. Dit versterkt de boodschap dat het producten zijn waarvan we aanraden om ze niet te veel en te vaak te eten, zoals ook koek, snoep en hartige snacks.
  4. Meer nadruk op producten, minder op voedingsstoffen
  5. Niet meer bewerkt dan nodig
  6. Aandacht voor gedrag en omgeving!

Heb jij de nieuwe schijf van vijf al bekeken?

Amerika
De Amerikanen gebruiken My Plate. Dit is de vorm van een bord met beker. Groente en fruit nemen de helft in van het bord. Minstens de helft van de graanproducten moet volkoren zijn en qua zuivel is de aanbeveling om low-fat te gebruiken. De beker illustreert de zuivel die nodig is. Verder beschrijft de richtlijn de aangeraden hoeveelheid calorieën, moeten verzadigd vet, natrium en toegevoegde suiker worden vermeden. Daarnaast pleiten ze voor een samenleving die gezond eten gemakkelijker maakt.

Japan
Japan heeft de voedingsrichtlijnen beschreven in de vorm van een tol, een populair stuk speelgoed in het land. De traditionele Japanse voeding is terug te zien in de weergave van noedels, rijst in het bovenste (grootste) deel. Producten als champignons en zeewier zijn terug te vinden in het deel daaronder, bij de groentes. Een glas water vormt het ‘stokje’ van de tol, dat helemaal bovenaan staat weergegeven, samen met een poppetje dat er omheen rent. Volgens experts is de richtlijn rijk aan koolhydraten en laag in vet.

Brazilië
Brazilië gebruikt geen illustratie, maar heeft 10 basisregels met daarbij een aantal foto’s van maaltijden. De regels zijn onder meer om zoveel mogelijk natuurlijk te eten, bewerkt voedsel te minimaliseren, met een leuk gezelschap te eten en op de hoede te zijn voor advertenties. Experts prijzen deze richtlijn vanwege de holistische en progressieve benadering van gezond eten.

China
De Chinese richtlijn toont de afbeelding van een pagode, met iemand die op de weg ernaast aan het hardlopen is. Dit benadrukt het belang van beweging. De basis van de pagode toont de granen zoals rijst, brood en noedels. De laag daarboven bevat groente en fruit. Deze twee lagen zijn de belangrijkste componenten van iedere maaltijd. Eiwitrijke producten moeten vaak, maar in kleine porties worden gegeten. Zuivel en peulvruchten vormen de bovenste verdieping. Vet, olie en zout, wat in kleine hoeveelheden moet worden gegeten, vormen het dak van de pagode.

Groot-Brittannië
De illustratie van de Britse Eatwell Guide heeft veel weg van de Schijf van Vijf. Granen, groenten en fruit nemen veruit het grootste deel in. Daarna volgt eiwitrijke voeding, waaronder niet alleen vis en vlees vallen, maar ook peulvruchten. Zuivel moet low-fat zijn en olie en andere (onverzadigde) vetzuren moeten met mate worden gebruikt. Dranken hebben een aparte plek buiten de cirkel en naast water, thee en koffie, tellen ook suikervrije dranken en magere melk mee.

Zuid-Afrika
De Zuid-Afrikaanse richtlijn richt zich zowel op de mensen die ondervoed zijn en mensen die gezonder moeten eten. Zetmeelrijke voeding moet zoveel mogelijk worden gegeten en groente en fruit dagelijks. Iedereen moet dagelijks melk, yoghurt of maas (een Afrikaanse gefermenteerde melk) drinken, net als schoon, veilig water. Vis, vlees en eieren mogelijk dagelijks deel uitmaken van de maaltijd en peulvruchten en soja mogen regelmatig op het menu. Daarnaast hebben ze een aparte waarschuwing in de richtlijn opgenomen die waarschuwt voor de gevaren van voeding hoog in suiker, zout en vet, vooral voor mensen die opgegroeid zijn met weinig voedselzekerheid.

Qatar
De richtlijn van Qatar is weergegeven in een grote schelp, met in het midden een grote druppel water. Ook in deze richtlijn maken granen, groenten en fruit het grootste deel van de maaltijd uit, met 3 tot 5 porties groente per dag en 2 tot 4 porties fruit. Peulvruchten hebben in deze illustratie een eigen vak en hiervoor is geen aanbeveling voor portiegrootte, evenals voor zuivel en vis en vlees.
Een speciale sectie richt zich op gewichtsverlies en benadrukt het belang van slaap, beweging en sociale ondersteuning.

Canada
De illustratie van de Canadese richtlijn is in de vorm van een regenboog. In aanvulling daarop is er ook een cirkel, die meer de traditionele eetpatronen weergeeft. De cirkel met voedingsmiddelen is opgedeeld in vier even grote delen voor granen, groente en fruit, melk en alternatieven en vlees en alternatieven. Ook specifieke Canadese producten als walvisolie, zeewier, bannock en wild hebben een plaatsje.

Bron:
http://www.huffingtonpost.com/entry/healthy-eating-guidelines-from-around-the-world_us_56f2d088e4b0c3ef52178e35

www.foodlog.nl

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.