Terug van een heerlijke vakantie in Kreta,ben ik er weer met een blog over gluten-vrije bread-bites!! Ik heb deze koekjes,snack,crouton gekocht in een supermarkt in Kreta. Waarom? Nou mijn lieve vriendin Gitte heeft coeliakie. Dat spreek je uit als “seu lia kie” en niet als “koe lie akie”. Gitte kan niet tegen gluten, gluten is een eiwit die voor komt in tarwe, spelt, rogge, kamut. Gluten zitten ook in voedingsmiddelen die van granen zijn gemaakt, zoals:

-Pizza
-Pasta
-Koek
-Brood
-Crackers
-Cake
-Taart
-Paneermeel

Ook zit het verstopt in:
-Sauzen
-Sommige chipssoorten
-Sommige snoep
-Soep (bindmiddel,vermicelli, vlees)
-Bier
-IJssoorten

Gluten zorgt bij mensen met een coeliakie voor een beschadiging van het slijmvlies van de dunne darm en werkt de dunnen darm niet goed. Een gezonde dunne darm heeft darmplooien met darmvlokken, door de plooien en de vlokken vind het voedselopname plaats. Bij iemand met coeliakie ontstaat door het eten van gluten een ontstekingsreactie in het darmslijmvlies, daardoor gaan de darmvlokken kapot. Als het langdurig schade ontstaat aan het slijmvlies worden belangrijke voedingstoffen niet meer opgenomen. Het geeft verschillende klachten als iemand toch gluten binnen krijgt. Het verschilt per persoon en hoe erg de klachten zijn, maar iemand kan diaree,verstopping,buikpijn hebben en zelfs overgeven. Van gewichtsverlies tot overgewicht.
Terug naar deze lekker uitziende bread-bites! Deze bread-bites zijn dus gluten-vrij en passen super goed in een gevarieerd en gezonde leefstijl.

Wat ik erg leuk vind, is dat op de verpakking een leuke tekst staat:

“Whit modern diets, many people develop food allergies and are unable to enjoy eating. Parea is a greek free-from food based om the healthy Mediterranean diet”

In de landen Spanje, Italie, Portugal, delen van zuid Frankrijk en Griekenland eten en koken de mensen uit de mediterrane keuken. Wat is dat nou eigenlijk? Ik zal het uitleggen.

Plantaardige voedingsmiddelen vormen de basis van elke maaltijd in de traditionele mediterrane keuken.
-Veel groente en rauwkost, ongeveer 300 gram per dag! Zoveel mogelijk dagverse seizoengroente, alle groente soorten worden gegeten

-Aardappelen, rijst, brood

-Veel fruit, 3-4 stukken per dag. Geserveerd bij het dessert maar ook als tussendoortje

-Noten, zaden worden de hele dag door gegeten, ook toegevoegd in maaltijden en salades

-Olijfolie is de voornaamste bron van vetten, daar bakken en braden de mensen hun voedsel in. Het wordt ook toegevoegd aan salades.

-Melkproducten zijn essentieel en dienen als voornaamste bron van calcium.

-Zoetigheid met suiker of honing worden beperkt tot bijzondere gelegenheden.

-Rode wijn is dagelijkse kost in deze keuken! De wijn wordt in matige hoeveelheden gedronken, ongeveer 1 tot 2 glazen per dag.

-Peulvruchten, zoals kikkererwten, spliterwten en linzen worden veel gegeten

-De maaltijden worden op smaak gemaakt met kruiden, in plaats van zout of zoutmengsels. Zoals: knoflook,citroen,uien,rozemarijn,tijm,peterselie,oregano en basilicum.

-De mediterrane keuken is geen vegetarische keuken! Vlees en vis worden veel gegeten. Vlees ongeveer 100 gram per dag ( verglijkbaar met 1 stuk vlees ). De voorkeur gaat naar magere vleessoorten. Af en toe een ei past ook prima, ongeveer 4 per week. Vervang vlees 2 keer per week voor vis.

De mediterrane keuken of dieet wordt beschouwd als een van de gezondste en voorkomt onder andere hart- en vaatziekten. De mensen met overgewicht, diabetes en andere welvaartziektes is veel lager in deze landen! Dit komt mogelijk omdat deze leefstijl en eetpatroon vooral bestaat uit vis, zeevruchten, groente, fruit, olijfolie, peulvruchten, noten en mager vlees. Met name door de voorkeur van elke dag verse producten en hoog kwaliteit in voeding.

Onderzoek:
– “Veel voedingsdeskundigen zeggen dat het mediterrane dieet de aller gezondste manier van eten is. Nu blijkt ook dat mediterraan eten leidt tot een stijging van goed cholesterol.”

-“ Een mediterraan eetpatroon is niet alleen goed voor je gezondheid, het kan ook je leven verlengen. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek onder meer dan 200.000 mannen en 160.000 vrouwen.”

-“ Vooral een mediterraans voedingspatroon is gezond voor mensen met diabetes. Dit is eten met veel groenten, gezonde soorten vet en weinig vlees. Dat blijkt uit Engels onderzoek dat verschillende diëten met elkaar vergeleek.”

-“ Nog nooit eerder werd er een populatie zo lang onderzocht op hart- en vaatziekten. Tien jaar lang namen onderzoekers van Harokopio University in Athene meer dan 2500 Griekse mannen en vrouwen onder de loep en het effect van een Mediterraans dieet op hun gezondheid.
Het resultaat was verbluffend! Het dieet dat voornamelijk bestaat uit verse groenten en fruit, noten. olijfolie, bonen en zelfs een verplicht wijntje zo nu en dan, blijkt beter te zijn voor je hart dan sporten. De Griekse deelnemers hadden door het volgen van het dieet 47% minder kans om hartziektes te ontwikkelen.Het mediterraans dieet bleek al eerder een goede invloed op de gezondheid te zijn: het helpt ook bij gewichtsverlies, minder kans op diabetes, een lage bloeddruk en een laag cholesterol. En ook wel fijn: dit ‘dieet’ is ook nog eens lekker! “

Weer terug komende op de bread-bites! 6 verschillende smaken zijn te koop. Ik heb de smaak olijfolie met tomaat en basilicum gekocht, Gitte heeft ze allemaal geprobeerd. Ze waren super lekker!!Heerlijk knapperig, ik vond ze iets aan de zoute kant. Maarr iemand die geen gluten mag eten, eet ook geen brood dus mist het zout uit het brood. Natuurlijk eet ik wel lekker elke dag brood.Zit veel smaak aan, zien er klein en bruin uit, ruiken en proeven ook naar wat er op de verpakking staat. Kosten 2,17,- voor 125 gram.Lekker als tussendoortje, voor in de salade of als avond snack. Jammer dat deze healthy krokante bites ze niet in Nederland verkrijgbaar zijn.Waauw wat een veelzijdige blog! Zijn er vragen over voeding of wil je iets weten wat met voeding te maken heeft, mag je me altijd een berichtje sturen.

Weer terug komende op de bread-bites! 6 verschillende smaken zijn te koop. Ik heb de smaak olijfolie met tomaat en basilicum gekocht, Gitte heeft ze allemaal geprobeerd. Ze waren super lekker!!
Heerlijk knapperig, ik vond ze iets aan de zoute kant. Maarr iemand die geen gluten mag eten, eet ook geen brood dus mist het zout uit het brood. Natuurlijk eet ik wel lekker elke dag brood.
Zit veel smaak aan, zien er klein en bruin uit, ruiken en proeven ook naar wat er op de verpakking staat. Kosten 2,17,- voor 125 gram.

Lekker als tussendoortje, voor in de salade of als avond snack. Jammer dat deze healthy krokante bites ze niet in Nederland verkrijgbaar zijn.

Waauw wat een veelzijdige blog! Zijn er vragen over voeding of wil je iets weten wat met voeding te maken heeft, mag je me altijd een berichtje sturen.

 

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.