Diëtist, afvallen, pure voeding, voedingadvies, dieet, jong en oud, Diëtistenpraktijk Tahnee Lifestyle

Je leest en hoort dagelijks vanalles over koolydraten, zijn ze nou goed? of toch niet? Moet ik nou toch geen koolhydraten meer eten of juist wel gewoon blijven eten want ze zijn gezond?. Er is veel onduidelijk over koolhydraten ik zal in mijn blog wat vertellen over koolhydraten en welke soorten koolhydraten er zijn.

Iedereen heeft zijn of haar eigen mening en dat respecteer ik, ik zeg niet wat je wel of niet moet doen. Vind het gewoon leuk om hier over te schijrven en merk dat ik hier en daar mensen spreek. Dan komt er ter spraken dat ik bijna dietiste ben en vragen gesteld worden over koolhydraten. Of ik ze zelf nog wel eet?
Ja! maar ik let wel op welke soorten koolhydraten ik eet.

Tip: het is bijna onmogelijk om geen koolhydraten meer te eten 🙂

Je kan koolhydraten in 3 soorten verdelen
-De langzame en complexe koolhydraten
-De snelle en simpele koolhydraten
-De vezels

Koolhydraten zijn allemaal schakels van suiker die aan elkaar vast zitten. Langzame en complexe koolhydraten bevatten een complexe vorm met veel schakels suikers. Je lichaam moet meer moeite doen om deze schakels los te maken van elkaar, om er glucose (pure suiker) van de maken en te transporteren naar je bloedbaan.
Met andere woorden, je hebt langer een vol gevoel en volle maag, je bloedsuikerspiegel gaat langzaam omhoog en dus minder snel een suikerdip
In welke voedingsmiddelen zitten deze koolhydraten; Haver, alle sooren bonen, alle soorten peulvruchten,
alle soorten volkoren granen, boekeiwit en zilvervliesrijst

Snelle en simpele koolhydraten bevatten enkele of geen schakels en zijn dus bijna puur suiker. Als je lichaam deze koolhydraat binnen krijgt hoeft dit niet meer verteerd te worden, het gaat meteen naar je bloedbaan en je krijgt hier meteen energie van. Je suikerpiegel gaat dus meteen omhoog en daardoor er meteen weer insuline vrijkomt, dit stimuleerd je veropslag. Naar deze bloedsuiker piek en even energie volgd daar de daling je de suikerdip tegen gaat komen. gevolg daarvan is dat je weer zin krijgt in iets met veel suiker en je moe en futloos kunt worden als je het niet daarna weer eet.
In welke voedingsmiddelen zitten deze koolhydraten: Alle witbrood soorten, snoep, alle witte pasta`s, fruit, gebak, taart etc.

Toch heeft ons lichaam koolhydraten heel hard nodig! Het belangrijkste is je hersenen, de hersenen functioneren alleen op koolhydraten uit je voeding. Als je helemaal geen koolhydraten eet dan gaat je lichaam over op ketogenese ( afbraak van vetzuur ketens) dan word er toch gezorgd dat je hersenen voedsel krijgen , dit is een erg ongezonde toestand voor je lichaam! Je hebt ook koolhydraten nodig voor je energie, zonder datje koolhydraten eet kun je geen prestatie leveren. Daarnaast heet de schildklier koolhydraten nodig om goed zijn of haar werk te kunnen doen. Als je geen koolhydraten eet of heel weinig zal je schildklier trager gaan werken en dus sneller aankomen van minder eten, en dat willen we allemaal niet!
Niet alleen voedingsmiddelen met brood, pasta, aardappelen etc. bevatten koolhydraten. Groente zoals komkommer, doperwten, wortels en prei bevatten ook koolhydraten, dat is in verouding met de andere aardappelen, pasta etc. weinig.

Ben bewust van welke koolhydraten je neemt en de hoeveelheid van die koolhydraten! Wil je graag afvallen dan kan je het beste de snelle en simpele koolhydraten uit je voeding halenen vooral niet meerere koolhydraatrijke maaltijden achter elkaar eten. Wanneer je te veel koolhydraten eet en die niet verbrand worden ( door te gaan sporten, wandelen, hardlopen, tennissen, dansen etc.) dan zullen deze koolhydraten niet meer als energie dienen maar als vet worden opgeslagen. Wil je lekker net zo als ik koolhydraten eten zoek een balans tussen koolhydraten en als je wilt afvallen kies dan voor de langzame en complexe koolhydraten.

heb je vragen, wil je meer weten of begeleid worden door mij, dan kun je altijd een berichtje achterlaten op deze website of via facebook.

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.