Wereldwijd wordt sushi steeds populairder. Niet alleen vanwege de voordelen van het eten van vis, maar ook omdat veel mensen denken dat buiten-de-deur eten gezonder is. “Maar dat klopt niet helemaal”.

Diëtist, afvallen, pure voeding, voedingadvies, dieet, jong en oud, Diëtistenpraktijk Tahnee Lifestyle

Ik eet het zelf niet!, dat komt omdat ik het meerdere malen heb gegeten en toch echt elke keer de sushi niet lekker vind.

Gemiddeld bestelt iemand 18 tot 24 hapjes sushi. Afhankelijk van het type hapje kan een maaltijd dan ruim 1.000 calorieën bevatten. Die hoeveelheid wordt voornamelijk bepaald door de rijst, waar vaak suiker en zout aan toegevoegd “kan” worden, dat schrijft een Amerikaans onderzoek.

Ongeacht hoeveel je bestelt en hoeveel rijst je eet, een uur na de maaltijd begint het hongergevoel weer te komen. Dit komt omdat een sushi-maaltijd veel koolhydraten (rijst) bevat ten opzichte van de hoeveelheid eiwitten (vis). Daarnaast kan je er dorst van krijgen. Zelfs de meest zoutarme sojasaus bevat behoorlijk wat zout, waardoor je gemakkelijk te weinig drinkt. De vraag van het lichaam om vocht kan zich uiten in een gevoel dat je interpreteert als trek/honger gevoel.

Natuurlijk kan het ook anders.
– Neem bijvoorbeeld een salade of een misosoep bij je sushihapjes.

– Kies hapjes die minder rijst bevatten, zoals chicken yakitori of sashimi (Dat zijn goede opties met minder loze koolhydraten).

– Gefrituurde hapjes zoals tempura zijn niet zo’n goed idee omdat het dikmakers zijn.

– Let verder bij het bestellen op andere caloriebommen, zoals mayonaise, roomkaas en andere vette toppings.

– Het is ongebruikelijk, maar het vervangen van witte rijst door zilvervliesrijst zou de voedingswaarde van sushi verbeteren en zorgen voor een langer gevoel van verzadiging. Wasabi en gember geven een beetje pit aan het eten en kunnen geen kwaad vanwege hun ontstekingsremmend en weerstandsverhogend eigenschappen. Denk alleen niet dat je nooit meer verkouden wordt als je iedere maand een keertje all-you-can-eet sushi eet.

– kies ook een paar vegetarische sushi rolls gevuld met groenten. Die zijn voedzaam, horen bij een gevarieerd menu en zijn goedkoper dan vissushi

“Prima voor je lijf dus en ook nog eens goed je portemonnee” (win win dus!!)

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.