Diëtist, afvallen, pure voeding, voedingadvies, dieet, jong en oud, Diëtistenpraktijk Tahnee Lifestyle

Ik krijg vaak vragen van mensen over voeding en wat wel en niet goed is, dus leek het mij leuk fabels over voeding op een rij te zetten.

Door water met citroen te drinken zou je vet verbranden: Helaas! Dat is niet wat er gebeurd in je lichaam, waarom je het zou moeten blijven drinken is omdat citroen en citroen sap drinken verschillende gezondheidsvoordelen heeft : Het zal de spijsvertering voor de dag stimuleren, het verwijderd de giftstoffen die je de nacht in je spijsvertering hebben opgehoopt (zuivert dus je lichaam). Door de antioxidant vitamine C ondersteund citroen water (doe dan lauw water, is fijner voor je maag in de ochtend) je immuunsysteem, wat mogelijk risico op luchtwegeninfecties kan voorkomen. Citroen werkt ontstekingsremmend en heeft de eigenschap om griep en verkoudheid op afstand te houden.

Als je na 20.00 uur eet dan word je dik?: Neee! Je kan gewoon na 20.00 uur blijven eten. Het gaat de energiebalans (dus wat je eet over de dag en wat je verbrand) daar moet een balans in zitten. Als je calorieën eet, dan worden de calorieën opgeslagen in de vorm van vet. Dat heeft niets te maken met het tijdstip van eten.

Vooral Light frisdrank drinken: Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat personen die vooral light dranken drinken, evenveel calorieën binnen krijgen dan mensen die gewoon frisdrank drinken. Weetje: Dat heeft te maken het compenseren van de voeding. Omdat je al light frisdrank drinkt mag je van jezelf wel 2 koekjes extra. Ennnnn zit er aspartaam (vervanger van suiker) in light producten die stillen de strek/honger niet maar je gaat juist meer eten

Door bananen te eten wordt je dik en krijg je verstoppingen in de darmen: Neee niet waar! In bananen zit geen vet…. Juist vezels. Vezels worden niet verteerd in de dunne darm, ze gaan meteen naar de dikke darm en worden ze door de darmbacteriën verwerkt. Daardoor worden de darmen gestimuleerd . bananen zijn dus net als alle andere soorten fruit goed voor de darmen en stoelgang. Is daarom een verantwoord tussendoortje.

Vleesvervangers bevatten evenveel ijzer als vlees: In vleesvervangers zit minder ijzer dan in een stuk rood vlees. Ijzer uit vleesvervangers minder goed opgenomen dan ijzer uit vlees. Tip: drink er sinaasappelsap bij, door de vitamine C wordt de opname van ijzer in het lichaam verhoogd.
Een sapkuur of detox kuur volgen omdat je wil afvallen: Als je klaar bent met de kuur zul je zeker wat gewicht zijn verloren, maarrrr als je dan weer je gewone eetpatroon gaat eten dan zal het er net zo snel weer aanzitten. Tip: doe het om je lichaam te zuiveren, afvalstoffen te laten verwijderen. Niet alleen voor het afvallen dat werkt helaas niet.

Diepvriesgroente is minder gezond dan verse groente: In diepvries groente zitten evenveel vitamines en mineralen dan in verse groente, dit komt doordat het snel word verwerkt en daarom geen vitamines en mineralen verloren gaan. Het gaat meteen van het veld naar de fabriek. Let op! In blik en pot groente zitten minder vitamines en mineralen dan verse en diepvries groente. Dat komt omdat daar zout en suiker aan toegevoegd is, vandaar die soorten groentes lang houdbaar zijn. Let op bij verse groente dat het niet te lang blijft liggen, dan verlies je nog de helft van de vitamines en mineralen. Tip: Kies voor diepvries groente, is ook nog vaak goedkoper!

In donker het brood zitten meer vezels?: Donker bruin brood is niet automatisch de gezondste keus! De bruine kleur van het brood kan komen van gebrand mout wat er aan toegevoegd is (dit is een soort kleurstof). Volkoren brood bevat de meesten vezels!

Geen vet meer eten?: Vooral wel vet blijven eten!! Super belangrijk voor je lichaam. Je moet oppassen met transvetten en verzadigde vetten dat zijn de boosdoeners. Vette vis is een soort vet die erg goed voor je is, Avocado, aubergine en vettere vruchten zijn super healthy! Tip: let op met suiker (toegevoegd suiker en geraffineerde suikers, dat zijn killers) Weetje: vet heb je nodig om de vitamines A.D.E.K te vervoeren door je lichaam

Brood, aardappels en pasta is slecht voor je:? Je hoort het veel tegenwoordig, ik eet geen koolhydraten meer hoor! Veel mensen vermijden deze producten omdat ze willen afvallen. Dit zorgt voor TIJDELIJK gewichtsverlies, het resultaat is zelden blijven….. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand aangekomen is van te veel brood eten. De oorzaak is mogelijk vaker door te veel snoepen en snacken in combinatie met te weinig sporten/bewegen. Weetje: Koolhydraten heb je nodig (zie mijn blog over koolhydraten) om te kunnen functioneren, zeker als je veel sport!

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.