Diëtist, afvallen, pure voeding, voedingadvies, dieet, jong en oud, Diëtistenpraktijk Tahnee Lifestyle

Klopt het dat rode bietensap echt het uithoudingsvermogen verbeterd? Rode bietensap wordt veel gebruikt in de sport wereld. Vooral door duursporters, om zo sportprestaties mogelijk te kunnen verbeteren. Toch zijn er onderzoeken die aantonen dat de effecten niet heel groot zijn, daarnaast is het de vraag of de voordelen groter zijn dan de nadelen.

Tijdens inspanning verbruikt het lichaam zuurstof of energie te produceren. Om dit proces mogelijk te maken, worden koolhydraten en vetten gebruikt. Voor optimale sportprestaties is de balans tussen koolhydraten en veten belangrijk.
Rode bieten nitraat komt in de zelfde hoeveelheid voor bij andijvie,sla, spinazie,rucola en selderij. Het zorgt voor een verbetering van de zuurstofopname in de cellen van je lichaam. Nitraat wordt omgezet in nitriet. Nitriet helpt de bloedtoevoer te verhogen met zuurstof, hierdoor kunnen spieren beter gebruik maken van de zuurstof. Uit onderzoek blijft dat het uithoudingsvermogen met zestien procent verhoogd kan worden. Door de verminderde zuurstofbehoefte van de spieren kan je lichaam meer energie verkrijgen bij het zelfde zuurstofverbruik van resulteert in verbeterde uithoudingsvermogen en sportprestaties.
Wanneer je als duursporter wil profiteren van de mogelijke positieve effecten van rode bietensap, wordt aanbevolen 500 ml tot zich te nemen. De rode bietensap moet verdeeld worden over vijf momenten van de dag. Het grootste effect wordt bereikt als je tien tot vijftien dagen voor een belangrijke wedstrijd start met het gebruik.

Nadelen
Gebruik van rode bietensap is niet zonder nadelen. Nitraat zelf is niet gevaarlijk! Wel als je dagelijks een hoge dosering binnen krijgt. Uit onderzoek blijkt dat een hoog nitriet gebruik het risico op het krijgen van bepaalde vormen van kanker kan veroorzaken. Een hoog gebruik kan rode urine en ontlasting veroorzaken. Ook kan de hoeveelheid maag- en darmklachten veroorzaken, wat weer een groot nadeel is voor je sportprestaties en geen enkele sporter wil maag- en darmklachten tijdens de wedstrijd. Het gehalte aan nitraat in rode bietensap kan gedurende het haar nog al wisselen, hierdoor is het niet helemaal duidelijk hoeveel nitraat je daadwerkelijk opneemt. Tenslotte heeft rode bietensap geen lekkere smaak!
Conclusie
Op dit moment zijn er enkele studies bekend die positieve effecten van rode bietensap bevestigen. Maar er zijn ook studies die dat helemaal niet bevestigen. Rode bieten kunnen mogelijk een gunstige invloed hebben op je gezondheid en sportprestaties. Op dit moment is er nog steeds geen eenduidig advies over het gebruik van rode bietensap en sportprestaties. Is het nou gezond? Een hoge nitraat inname is niet gezond, ik zou dit ook niet aanraden voor niet sporters. Het zou kunnen dat het de sport prestaties verbeterd, alleen als het voedingspatroon van de sporter optimaal is!!!. Dan zou ik zeggen probeer het is uit, ga testen of het voor jou als duursporter werkt.
Interessante onderzoeken:
Christensen, P.M., Nyberg, M., Bangsbo, J. (2013) Influence of nitrate supplementation on VO2 kinetics and endurance of elite athletes. Scandanavian J. Med. Sci. Sports, 23 (1), e21-e31.

http://www.researchgate.net/publication/257301088_The_Effect_of_Variable_Doses_of_Inorganic_NitrateRich_Beetroot_Juice_on_Simulated_2000m_Rowing_Performance_in_Trained_Athletes

Wylie, L.J., Mohr, M., Krustrup, P., Jackman, S.R., Ermidis, G., Kelly, J., Black, M.I., Bailey, S.J., Vanhatalo, A., Jones, A.M. (2013) Dietary nitrate supplementation improves team team sport-specific intense intermittent exercise performance. Eur. J. Appl. Physiol., DOI.10.1007/s00421-013-2589-8.

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.