Diëtist, afvallen, pure voeding, voedingadvies, dieet, jong en oud, Diëtistenpraktijk Tahnee Lifestyle

Ik ben totaal geen fan van light frisdrank, zal onderbouwen waarom! Ik ben er van overtuigd dat light frisdrank je dikker kan maken….. maar dat klinkt toch erg tegenstrijdig vind je niet?

Hoe kan het nou dat frisdrank waar geen calorieen in zitten en geen suiker je dikker kan maken?

Elk lichaam is anders, elk lichaam heeft andere behoeftes. Toch is er veel in ons lichaam het zelfde! ik zal uitleggen wat er gebeurt met ons lichaam als we zoete smaken drinken/eten. Je mond herkent de smaak en stuurt dat signaal naar de hersenen, de hersenen sturen het signaal weer terug naar het lichaam om insuline aan te maken, dat heeft je lichaam nodig om je bloedsuiker te reguleren. het zelfde gebeurt als we light frisdrank drinken, alleen krijgen we dan geen suiker binnen maar andere stroepjes die in light frisdrank zit. Je lichaam verwacht deze suiker wel!!!!! wat gebeurd er nou,

“je lichaam raakt verward”

En er ontstaat een verstoorde bloedsuiker spiegel. je ersenen krijgen dan het signaal dat je honger hebt en daardoor ontstaat een enorm verlangen naar suiker, waardoor we willen en voor 90% ook gaan eten!

“nu zul je wel denken, oh maar ik eet dan niks hoor of drink dan gewoon nog een glas met light frisdrank, waardoor het verlangen alleen maar erger wordt en met je volgende eetmoment je veel meer eet met het volgende eetmoment” Het is een natuurlijke reactie van je lichaam.

Leuk onderzoek om te lezen!
Water drinken in plaats van light-frisdrank na een hoofdmaaltijd kan voor gewichtsverlies zorgen tijdens het volgen van een afslankdieet. Dit blijkt uit onderzoek van de universiteit van Nottingham (Groot-Brittannië) en de Digestive Disease Research Institute van Tehran University of Medical Sciences.

“Afvallen door light-frisdranken te vervangen door water”

De onderzoekers geven aan dat obese personen vaak denken dat het drinken van een ‘light’ versie van frisdrank een makkelijke manier is om af te vallen. Voedingskundigen adviseren daarentegen om water te drinken wanneer je probeert af te vallen. Om het verschil in effectiviteit te meten deden Hamid Farschi en zijn team onderzoek.

Voor het onderzoek werden gedurende 24 weken 89 vrouwen onderzocht. Zij dronken allen regelmatig light-frisdranken. De vrouwen waren tussen de 18 en 50 jaar en hadden overgewicht of obesitas. Al deze vrouwen werden op een afslankprogramma gezet. Een groep werd gevraagd om 5 keer per week na de lunch frisdrank te vervangen voor water. De andere groep bleef na de lunch de light-dranken drinken.

Van de 89 vrouwen hebben 62 het onderzoek afgemaakt (30 is de water-groep en 32 is de frisdrank-groep). De groep die water dronk verloor gemiddeld 1,2 kg meer gewicht dan de frisdrank drinkende groep. Ook bleek dat in de watergroep het insulineniveau in het bloed (in nuchtere toestand gemeten) en de insulineresistentie meer was gedaald dan in de frisdrank groep. Ook was het glucoseniveau in het bloed na een maaltijd in de watergroep lager dan bij de frisdrankdrinkers.Volgens de onderzoekers zou water drinken de kans op diabetes kunnen verlagen. Er bleek geen duidelijk verschil te zijn tussen de groepen in tailleomtrek, nuchtere plasmaglucosewaarden en lipide profielen zoals cholesterol.

Posted by tahneevanlaere

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.